Scielo RSS <![CDATA[Revista CES Derecho]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=2145-771920220003&lang=pt vol. 13 num. 3 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Other subjects of property and tax charges]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2145-77192022000300001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Regulation of Social Protection Floor: inequalities from occupational risks and occupational health]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2145-77192022000300006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El trabajo trae consigo un riesgo para la salud y demás ámbitos de la vida del ser humano. Debido a ello, el Estado colombiano ha creado un sistema de protección para los trabajadores basado en la cobertura del riesgo objetivo, que consiste en un esquema de aseguramiento que permite al beneficiario del servicio trasladar los riesgos derivados del trabajo a las Administradoras de Riesgos Laborales. El esquema de protección se consolida desde el año 1994 en el Sistema General de Riesgos Laborales, el cual tiene a la salud laboral como concepto y técnica de prevención. Con base en ello, el objetivo del artículo es analizar el piso de protección social reglamentado en Colombia para trabajadores que ganan menos del salario mínimo legal mensual vigente, desde los fundamentos en riesgos laborales, salud laboral y el principio de igualdad. El artículo se realizó mediante un rastreo documental, entre ellos: artículos científicos publicados en revistas indexadas, normatividad nacional e internacional y, datos oficiales de nivel nacional. Los resultados arrojan que la reglamentación de dicho piso, para los que ganan menos del mínimo no es concordante con los fundamentos de los riesgos laborales, no protege ni garantiza la efectividad de la salud laboral y amplía la brecha de desigualdad social. Se concluye que esta reglamentación no se encuentra bajo los postulados del piso mínimo de protección social proveídos por la OIT y se alerta de la necesidad de implementarlo sin afectar la salud laboral de los trabajadores.<hr/>Abstract Work brings with it a risk to health and other areas of human life. Due to this, the Colombian State has created a protection system for workers based on the coverage of the objective risk, which consists of an insurance scheme that allows the beneficiary of the service to transfer the risks derived from work to the Occupational Risk Administrators. The protection scheme has been consolidated since 1994 in the General System of Occupational Risks, which has occupational health as a concept and prevention technique. Based on this, the objective of the article is to analyze the social protection floor regulated in Colombia for workers who earn less than the current minimum wage, from the foundations of occupational risks, occupational health and the principle of equality. The article was carried out based on a documentary search, including: scientific articles published in indexed journals, national and international regulations, and official data at the national level. The results show that the regulation of the floor for those who earn less than the minimum is not consistent with the foundations of occupational risks, does not protect or guarantee the effectiveness of occupational health and widens the gap of social inequality. It is concluded that this regulation is not under the postulates of the minimum social protection floor provided by the ILO and alerts to the urgent need to implement it without affecting the occupational health of workers. <![CDATA[The action of protection: a mechanism for the protection of fundamental rights and an enabler of constitutional reforms?. The landmark case of the peace seats for victims of the armed conflict]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2145-77192022000300031&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen La acción constitucional de tutela fue concebida por el constituyente como un instrumento que protege y ampara los derechos constitucionales fundamentales, no como un mecanismo reformatorio de la Constitución o impulsor de los mismos, naturaleza por la cual es difícil canalizarla en el contexto de cambio constitucional. Sin embargo, en la presente investigación se aborda el alcance de la acción de tutela en esta materia, dado que a partir de un caso hito se advierte como empieza a intervenir en escenarios exógenos a su naturaleza, como en los cambios plasmados en la Carta Superior, verbigracia, el caso de las curules de paz de las víctimas del conflicto armado, donde una acción de tutela propició la materialización de una reforma a la Constitución Política de Colombia. Todo lo anterior, de conformidad a la trascendencia que está teniendo en el Estado Social de Derecho el juez constitucional y su actuación frente a las otras funciones del Estado. Bajo estos parámetros la investigación plantea como objetivo general, analizar el papel de la acción de tutela respecto de los mecanismos de reforma constitucional en general y, en particular, como impulsora del trámite legislativo de actos legislativos en Colombia.<hr/>Abstract The constitutional action of guardianship was conceived by the Constituent Assembly as an instrument that protects and protects the fundamental constitutional rights. However, it is not conceived as a constitutional reform mechanism, in that sense, it is difficult to channel it in the context of constitutional change. Corollary, the importance of the investigation lies in knowing the scope of the protection action, which is intervening in scenarios exogenous to its nature; as in the changes embodied in the Superior Charter, for example, the case of the peace seats of the victims of the armed conflict, in this context, a tutela action led to the materialization of a reform to the Political Constitution of Colombia. In addition, the importance that others are having in the Social State of Law, the Constitutional Judge, and his performance in the functions of the State must be recognized. Finally, the research raises as a general objective, to establish the constitutional action of protection in its condition as a tool that promotes the legislative process of legislative acts in Colombia. <![CDATA[The influencers and the impact in the consumer law in Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2145-77192022000300067&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El concepto de marketing de influencia se refiere a “un tipo de estrategia llevada a cabo por las marcas que consiste en utilizar a personas influyentes en un tema o sector para transmitir un mensaje y aumentar el reach -alcance” (Hernández, 2017). Es aquí donde el influencer se convierte en un prescriptor, es decir el individuo que puede convencer a una gran cantidad de personas, que compren un determinado producto comercial. En el medio online una referencia positiva o negativa del influencer, puede llegar a afectar a un comprador potencial, y si a esto le sumamos una recomendación de una persona con reconocimiento notable, es un medio de éxito en el mercado. Según la Fundeu BBVA (2017), influencer se usa para “aludir a personas con conocimiento, prestigio y presencia en determinados ámbitos en los que sus opiniones pueden influir en el comportamiento de otras muchas personas”. Este influencer indudablemente genera un impacto publicitario a través de las redes sociales, convirtiéndose en un líder de opinión en el mercado. Se pensaría que un influencer es una guía de una buena práctica, sin embargo, la realidad revela que la ausencia de control legal en la utilización de las estrategias de marketing digital, y en la generación de publicidad, afecta la decisión del consumidor; toda vez que no existen principios éticos y prácticas reguladas de los mecanismos utilizados para “convencer”.<hr/>Abstract The concept of influencer marketing refers to "a type of strategy carried out by brands that consists of using influential people in a topic or sector to transmit a message and increase reach" (Hernández, 2017). This is where the influencer becomes a prescriber, that is, the individual who can convince a large number of people to buy a certain commercial product. In the online medium, a positive or negative reference from the influencer can affect a potential buyer, and if we add to this a recommendation from a person with notable recognition, it is a means of success in the market. According to Fundeu BBVA (2017), influencer is used to "refer to people with knowledge, prestige and presence in certain areas in which their opinions can influence the behavior of many other people". This influencer undoubtedly generates an advertising impact through social networks, becoming an opinion leader in the market. It would be thought that an influencer is a guide to good practice, however, reality reveals that the absence of legal control in the use of digital marketing strategies, and in the generation of advertising, affects the consumer's decision; since there are no ethical principles and regulated practices of the mechanisms used to "convince". <![CDATA[Analysis of sexual abuse against children in the south of Casanare in the years 2015 to 2020]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2145-77192022000300083&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Verificadas algunas estadísticas de entidades estatales que dan cuenta del comportamiento de la sociedad Casanareña frente a delitos de tipo sexual donde están involucrados niños y niñas como víctimas, se observa con gran preocupación que este flagelo ha venido en alarmante alza, por lo que al realizar un estudio sobre las estrategias que han utilizado y ejecutado los distintos gobiernos de turno para la prevención de estos delitos, se encuentra que en varias oportunidades la pena de prisión y multa que castiga estos hechos punibles fue aumentada, así mismo, el legislador promulgó algunas normas adicionales con el fin de castigar fuertemente a los victimarios que resulten condenados. Por otro lado encontramos que históricamente se han realizado esfuerzos por imponer castigos extremos como la emasculación química o prisión perpetua los cuales no han prosperado, no obstante, al realizar una comparación entre las normas que agravaron las penas con las estadísticas mencionadas en precedencia, vemos que como pasa en la mayoría de delitos que afectan a esta sociedad, la solución del problema no se encuentra en la norma penal; y consideramos que frente a este delito las alarmas están prendidas, por lo que se propone iniciar un cambio a la cultura casanareña con la intervención directa del Estado quien debe propiciar capacitaciones y planes de manejo del problema desde el mismo foco de toda sociedad que es sin duda la familia.<hr/>Abstract After verifying some state entities statistics that focus on society behavior in Casanare department regarding sexual crimes against children, it was recognize that this scourge has come to an alarming rising. Thus, a study on the actions that have been carried out by the national Government for the prevention of crime was conducted, finding that on several occasions the penalty of imprisonment and a fine punishing these crimes was increased, also, the legislator made some additional rules in order to strongly punish the perpetrators that are sentenced. Besides this, it was found that efforts to impose extreme punishments have historically been done as the death penalty, chemical castration or imprisonment which have not come forward, however, when doing a comparison between the norms that aggravated sentences with the statistics mentioned above, it is seen that as it happens in most crimes affecting society, the solution to the problem is not in the criminal norm and we believe that with this crime alarms are lit with the intervention of the state, which should promote training and management plans of the problem from the same nucleus of society, more exactly the family. <![CDATA[The extrajudicial settlement in administrative dispute matters and its attempt for judicial disconvention]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2145-77192022000300106&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen La Ley 640 de 2001 modifica normas relativas a la conciliación, solucionando las diferentes controversias entre sujetos particulares, concebida por la Constitución Política de 1991 con la finalidad de reducir el uso de las vías jurisdiccionales para resolver conflictos. El objetivo del texto es un análisis enfocado en el cumplimiento del propósito de descongestionamiento del aparto judicial en Colombia mediante la conciliación extrajudicial, mediante estadísticas presentadas por la Procuraduría General de la Nación. Por último, la finalidad que trae la figura acarrea un contenido loable y de aplaudir, el cual uno de ellos es la descongestión del aparato judicial, al margen de dicha finalidad, la realidad nos ha enseñado que en la práctica está alcanzando los fines para los cuales fue establecida a pesar de sus opositores.<hr/>Abstract Law 640 of 2001 modifies norms related to conciliation, solving the different controversies between private subjects, conceived by the Political Constitution of 1991 with the purpose of reducing the use of jurisdictional channels to resolve conflicts. The objective of the text is an analysis focused on the fulfillment of the purpose of decongesting the judicial apparatus in Colombia through extrajudicial conciliation, through statistics presented by the Attorney General's Office. Finally, the purpose that the figure brings carries a laudable and applauding content, which one of them is the decongestion of the judicial apparatus, apart from said purpose, reality has taught us that in practice it is reaching the ends for the which was established despite its opponents. <![CDATA[Femicide crime in Chile: A study on infidelity as a stimulus for the attenuating circumstance of outburst and blindness]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2145-77192022000300128&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Este artículo propone un análisis crítico de la atenuante de responsabilidad de arrebato y obcecación en el marco de la reforma a la regulación del delito de femicidio en Chile. Para ello presentaremos la discusión legislativa, dogmática y jurisprudencial en torno a esta atenuante con relación a un caso real conocido por el Tribunal Oral en lo Penal de Ovalle. Este caso permitirá comprender cómo ha evolucionado la legislación penal en torno a las graves consecuencias derivadas de la violencia intrafamiliar. Conforme a ello, presentaremos una mirada crítica del artículo 390 quinquies del Código Penal chileno que refiere a la atenuante de arrebato y obcecación y, asimismo, algunas de las problemáticas que ha suscitado esta disposición.<hr/>Abstract This article proposes a critical analysis of the regulation of the crime of femicide in Chile. It will analyze the dogmatic foundations of the criminal type in Chilean legislation and its relationship with the mitigating circumstance of rapture and obsession. To do so, we will present the discussion of this mitigating factor in relation to the case of Marco Olmos Barraza, heard by the Oral Criminal Court of Ovalle, accused of committing the crime of frustrated femicide against his spouse. To conclude, we will present a critical look at Article 390 quinquies of the Chilean Criminal Code and some of the problems raised by the provision. <![CDATA[The conflict of interest of business groups against the rules of international and local conflict from private international law: case study Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2145-77192022000300151&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Las normas del conflicto internacional representan uno de los campos de mayor interés para las firmas empresariales internacionales. En este escenario, se considerará el papel que cumple el Derecho Internacional Privado (DIPr), y lo que desde ello les compete a las empresas en cuanto a la materia y sobre el estado de la cuestión actual a escala internacional y local. Por tanto, la pregunta central en torno a la cual discurre el presente artículo consiste en analizar ¿Qué impactos jurídicos generan las normas de conflicto internacional en el interés de las partes en las firmas empresariales desde la perspectiva del Derecho Internacional Privado? partiendo de la línea de base de que en el Derecho Internacional Privado las normas de conflicto en las empresas u organizaciones generan dificultades en los grupos de interés que administran dichas normas afectando a los grupos de intereses de las empresas de hecho o de derecho, tomando como estudio el caso colombiano.<hr/>Abstract The rules of international conflict represent one of the fields of greatest interest to international business firms. In this scenario, the role played by Private International Law (PRYD) will be considered, and what companies have been responsible for in terms of the matter and the current situation at international and local level. Therefore, the central question around which this article runs is to analyze what legal impacts do the rules of international conflict generate on the interest of the parties in business firms from the perspective of Private International Law? starting from the baseline that in Private International Law the rules of conflict in companies or organizations generate difficulties in the interest groups that administer these rules affecting the interest groups of companies in fact or in law, taking the Colombian case as a study. <![CDATA[Labor rights in times of pandemic: a socio-legal reflection for Ecuador]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2145-77192022000300193&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen En marzo de 2020, la Organización Mundial de la Salud calificó la COVID-19 como pandemia global, hecho que provocó cambios en los modos de vida de la población, y la incorporación de medidas gubernamentales, bajo la motivación de calamidad pública, que repercutieron en la aceleración del quiebre de empresas, el incremento del desempleo, normativas apresuradas y muchas acciones ejecutadas en detrimento del derecho al trabajo. El objetivo de este artículo es reflexionar sobre cómo las personas ahora desempleadas y enfrentadas a una situación de pobreza imprevista por la pandemia pueden ejercer en Ecuador los derechos que el Estado les ha garantizado según la Constitución de la República y cómo las medidas político-administrativas adoptadas por el gobierno, han irrumpido en la calidad de vida de las personas al ser dictadas sin certeza del contexto nacional. Mediante un estudio analítico descriptivo, se concluyó principalmente que en Ecuador hay desconocimiento y falta de registros administrativos de asalariados formales, informales y otras categorías de trabajadores no consideradas a la fecha y que sus políticas por lo tanto, no son congruentes con la realidad para que estas garanticen efectivamente el desarrollo del derecho a un trabajo digno.<hr/>Abstract In March 2020, the World Health Organization qualified COVID-19 as a global pandemic, a fact that caused changes in the lifestyles of the population, and the incorporation of governmental measures, under the motivation of public calamity, which had repercussions in the acceleration of the bankruptcy of companies, the increase of unemployment, hasty regulations and many actions executed to the detriment of the right to work. The objective of this article is to reflect on how people now unemployed and facing a situation of unforeseen poverty due to the pandemic can exercise in Ecuador the rights that the State has guaranteed them according to the Constitution of the Republic and how the political-administrative measures adopted by the government have affected the quality of life of the people by being dictated without certainty of the national context. Through a descriptive analytical study, it was mainly concluded that in Ecuador there is a lack of knowledge and lack of administrative records of formal, informal and other categories of workers not considered to date and that its policies are therefore not congruent with the reality so that they effectively guarantee the development of the right to decent work. <![CDATA[The constitutional courts against the systematic violation of rights in the field of structural sentences]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2145-77192022000300215&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Los tribunales constitucionales representan un aspecto fundamental al interior de los sistemas democráticos contemporáneos, hasta el punto de ser organizados como una jurisdicción especializada para la resolución de conflictos constitucionales. En el marco de sus funciones, los tribunales constitucionales han emitido sentencias que buscan proteger y garantizar derechos que han sido amenazados o vulnerados de manera sistemática. Estas sentencias tienen un carácter estructural, pues implican que las autoridades judiciales, de naturaleza constitucional, procuran restablecer derechos de grupos sociales excluidos a través de una serie de mandatos y procesos judiciales participativos que permitan restablecer los derechos vulnerados e incidir en cambios políticos como consecuencia del cumplimiento de deberes y obligaciones de las autoridades del Estado que deben proteger a esta parte de la población de forma que se evite cualquier tipo de marginación.<hr/>Abstract Constitutional courts represent a fundamental aspect within contemporary democratic systems, to the point of being organized as a specialized jurisdiction for the resolution of constitutional conflicts. Within the framework of their functions, the constitutional courts have issued sentences that seek to protect and guarantee rights that have been systematically threatened or violated. These sentences have a structural nature, since they imply that the judicial authorities, of a constitutional nature, seek to restore the rights of excluded social groups through a series of mandates and participatory judicial processes that allow the restoration of violated rights and influence political changes as a consequence of the fulfillment of duties and obligations of the State authorities that must protect this part of the population in such a way as to avoid any type of marginalization. <![CDATA[The Spot contract in the sale of bananas in Ecuador; Challenges of lege ferenda]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2145-77192022000300232&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen En el presente trabajo se explica la analogía del contrato spot, tradicionalmente asociado a la compraventa bursátil, con la compraventa y suministro mercantil de musáceas que se configuran en el marco de las relaciones comerciales entre los actores del mercado bananero en el Ecuador. Se caracteriza el actual marco jurídico bananero, de acuerdo con el cual resulta incompatible la variante de los contratos spots; frente al hecho de que, en la práctica, es una manifestación recurrente entre los productores, comercializadores y/o exportadores. Se analizan las ventajas que supone la implementación de contratos spots en la comercialización de estas frutas, desde una perspectiva constitucional y se propone que de lege ferenda sea una variante reconocida legal y debidamente protegida como una natural manifestación del principio de la autonomía de la voluntad en el ámbito del derecho privado en general, y del de obligaciones y contratos en particular.<hr/>Abstract This paper is aimed to explain the analogy between the spot contract, traditionally associated to stock exchange trading and other kinds of contract from banana trade that are configured within the framework of commercial relations between growers, merchants and exporters in Ecuador. Likewise, the current banana legal framework is characterized, with which spot contracts would be incompatible, as opossed to the fact that it is a recurring practice among banana trade agents. In connection with the above, we analyze the advantages of implementing spot contracts in banana marketing. In the same way, the subject is treated from a constitutional perspective and it is proposed that, de lege ferenda, this type of contract be recognized, as a natural manifestation of the principle of autonomy of the will in the field of private law.