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Estudios de Filosofía

 ISSN 0121-3628

FUNK, Jana Katharina. Beyond instrumental rationality. For a critical theory of freedom. []. , 63, pp.91-108. ISSN 0121-3628.  https://doi.org/10.17533/udea.ef.n62a05.

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This article will provide an illustration of Max Weber’s theory of rationalization with a specific impetus on its interdependency with the development of capitalism. Following Horkheimer, I shall critically draw on Weber to outline a theory of human freedom, showing that rationalization not only implies economic and social liberation but entails a totalizing tendency that invades all spheres of socio-political life including people’s mental infrastructure. This mental colonization can be framed as a process of substituting value rationality with instrumental rationality. I will claim that this substitution can be understood as an impediment for human freedom. Following contemporary theories of action (Anscombe, Foot), I will show the centrality of value orientation for understanding human freedom. Therefore, I propose a critical theory of freedom that centers value rational action as realization of freedom and can be understood as emancipative.

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Este artículo dará una ilustración de la teoría de racionalización de Max Weber con un énfasis específico en su interdependencia con el desarrollo del capitalismo. Siguiendo a Horkheimer, recurriré críticamente a Weber para esbozar una teoría de la libertad humana, mostrando que la racionalización no solo implica la liberación económica y social, sino que conlleva una tendencia totalizadora que invade todas las esferas de la vida sociopolítica, incluida la infraestructura mental de las personas. Esta colonización mental puede enmarcarse como un proceso de sustitución de la racionalidad del valor con la racionalidad instrumental. Sostendré que esta sustitución puede entenderse como un impedimento para la libertad humana. Siguiendo las teorías contemporáneas de acción (Anscombe, Foot), mostraré en detalle la centralidad de la orientación de valores para comprender la libertad humana. Por lo tanto, propongo una teoría crítica de la libertad que se centra en el valor de la acción racional como la realización de la libertad y que puede entenderse como un potencial transformador.

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