64 
Home Page  

  • SciELO

  • Google
  • SciELO
  • Google


Estudios de Filosofía

 ISSN 0121-3628

KIRBY, Alun. No maps for these territories: exploring philosophy of memory through photography. []. , 64, pp.47-71.   22--2021. ISSN 0121-3628.  https://doi.org/10.17533/udea.ef.n64a03.

^a

I begin by examining perception of photographs from two directions: what we think photographs are, and the aspects of mind involved when viewing photographs. Traditional photographs are shown to be mnemonic tools, and memory identified as a key part of the process by which photographs are fully perceived. Second, I describe the metamorphogram; a non-traditional photograph which fits specific, author-defined criteria for being memory. The metamorphogram is shown to be analogous to a composite of all an individual’s episodic memories. Finally, using the metamorphogram in artistic works suggests a bi-directional relationship between individual autobiographical memory and shared cultural memory. A model of this relationship fails to align with existing definitions of cultural memory, and may represent a new form: sociobiographical memory. I propose that the experiences documented here make the case for promoting a mutually beneficial relationship between philosophy and other creative disciplines, including photography.

^len^a

Al inicio se examina la percepción de las fotografías desde dos direcciones: qué pensamos que son las fotografías y los aspectos de la mente involucrados al ver fotografías. Se muestra que las fotografías tradicionales son herramientas mnemónicas: por ello, la memoria es una parte clave del proceso mediante el cual las fotografías se perciben por completo. En segundo lugar, describo el metamorfograma; una fotografía no tradicional que se ajusta a criterios específicos definidos por el autor para ser me- moria. Se muestra que el metamorfograma es análogo a una combinación de todos los recuerdos episódicos de un individuo. Finalmente, el uso del metamorfograma en obras artísticas sugiere una relación bidireccional entre la memoria autobiográfica individual y la memoria cultural compartida. Un modelo de esta relación no se alinea con las definiciones existentes de memoria cultural y puede representar una nueva forma: la memoria sociobiográfica. Propongo que las experiencias aquí documentadas justifican la promoción de una relación mutuamente beneficiosa entre la filosofía y otras disciplinas creativas, incluida la fotografía.

^les

: .

        · | |     · |     · ( pdf )