19 1 
Home Page  

  • SciELO

  • Google
  • SciELO
  • Google


Innovar

 ISSN 0121-5051

RAYA TRENAS, Antonio Félix; HERRUZO CABRERA, Javier    PINO OSUNA, M.ª José. Predictores del acoso psicológico en el ámbito educativo. []. , 19, 1, pp.65-71. ISSN 0121-5051.

^len^aThe present study tries to analyse the possible relationship between psychological harassment and determined psychosocial factors such as burnout, with its related factors of emotional tiredness, depersonalisation and personal fulfilment, type A behaviour pattern and its factors related to impatience, competitiveness, overload and hostility, psychological wellbeing in the work setting or general stress in social and work settings. Different standardised questionnaires were given to a sample of 220 teachers (93 males and 127 females) so that information could be collected about the aforementioned factors and other epidemiological data. The results revealed the existence of a significant relationship between psychological harassment and most predictive factors. A model able to predict 24.3% of variance regarding psychological harassment, consisting of variables regarding depersonalisation, hostility and stress was also established.^les^aEl presente estudio se propone analizar la posible relación existente entre el acoso psicológico y determinados factores psicosociales como el burnout con sus factores cansancio emocional, despersonalización y realización personal, el patrón de conducta tipo A y sus factores impaciencia, competitividad, sobrecarga y hostilidad, el bienestar psicológico en el ambiente de trabajo o el estrés general en el ámbito socio - laboral. Con una muestra de 220 profesores (93 hombres y 127 mujeres) se recoge, mediante diversos cuestionarios estandarizados, información sobre los factores anteriormente descritos y otros datos de tipo epidemiológico. Los resultados muestran la existencia de una relación significativa entre el acoso psicológico y la mayoría de los factores predictores. Además se establece un modelo capaz de predecir el 24,3% de la varianza con respecto al acoso psicológico, compuesto por las variables despersonalización, hostilidad y estrés.^lfr^aCette étude analyse le rapport potentiel existant entre le harcèlement psychologique et certains facteurs psychosociaux tels que le burnout et les facteurs de fatigue émotionnelle, dépersonnalisation et réalisation personnelle, le modèle de conduite type A et les facteurs d'impatience, compétitivité, surcharge et hostilité, le bien-être psychologique en milieu de travail ou le stress général en milieu socio professionnel. Au moyen d'un échantillon de 220 professeurs (93 hommes et 127 femmes) une information est recueillie par le biais de différents questionnaires standardisés, sur les facteurs décrits précédemment et d'autres données de type épidémiologique. Le résultat montre l'existence d'un rapport significatif entre le harcèlement psychologique et la plupart des facteurs prédicteurs. En outre, un modèle est établi avec une capacité de prédiction de 24,3% de variation, en ce qui concerne le harcèlement psychologique, composé des aspects variables de dépersonnalisation, hostilité et stress.^lpt^aO presente estudo propõe-se a analisar a possível relação existente entre o assédio psicológico e determinados fatores psicossociais com o burnout com seus fatores cansaço emocional, despersonalização e realização pessoal, o padrão de conduta tipo A e seus fatores impaciência, competitividade, sobrecarga e hostilidade, o bem-estar psicológico no ambiente de trabalho ou o estresse geral no âmbito sócio-laboral. Com uma amostra de 220 professores (93 homens e 127 mulheres) coleta-se, mediante diversos questionários padronizados, informação sobre os fatores anteriormente descritos e outros dados de tipo epidemiológico. Os resultados mostram a existência de uma relação significativa entre o assédio psicológico e a maioria dos fatores sintomáticos. Além disso, estabelece-se um modelo capaz de predizer 24,3% da variação com respeito ao assédio psicológico, composto pelas variáveis despersonalização, hostilidade e estresse.

: .

        · | | | |     · |     · ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License