19 1 
Home Page  

  • SciELO

  • Google
  • SciELO
  • Google


Innovar

 ISSN 0121-5051

MARIN HERNANDEZ, Salvador; ANTON RENART, Marcos    PALACIOS MANZANO, Mercedes. Economistas y los nuevos títulos de grado y postgrado: Une etude empirique. []. , 19, 1, pp.111-129. ISSN 0121-5051.

^len^aThe present work gives the results from surveying a sample of Spanish economists who gave their opinions about the skills and abilities they had acquired during their university studies. The results showed that the more valued university studies included learning based on cases and concrete problems, direct acquisition of experience, learning from computer studies and understanding theories and concepts. The least valued undergraduate studies included aspects such as emphasis on research, the opportunity to participate in projects or giving academic advice. Those being surveyed stated that they regarded knowledge acquired in accountancy, finance, law, marketing, strategy, human resources, mathematics, microeconomics, operation management, Spanish or world economics and statistics as being extremely or very important for obtaining their degree and in their work after university.^les^aEn el presente trabajo mostramos los resultados obtenidos tras la encuesta realizada a una muestra cualificada de Economistas españoles para conocer su opinión sobre las competencias y habilidades que han adquirido en sus estudios universitarios. Los resultados arrojan que entre los estudios universitarios mejor valorados aparece el aprendizaje basado en casos y problemas concretos, la adquisición directa de experiencia, el aprendizaje de informática y la comprensión de teorías y conceptos. Por otro lado, entre los aspectos menos valorados en estudios de licenciatura (grado), está el énfasis en la investigación, la oportunidad de participación en proyectos o el asesoramiento académico. Finalmente, los encuestados valoran como importantes, bastante o muy importantes, para el desarrollo de su titulación y posterior desempeño, los conocimientos en Contabilidad, Finanzas, Derecho, Marketing, Estrategia, Recursos Humanos, Matemáticas, Microeconomía, Dirección de operaciones, Economía española o mundial y en Estadística.^lfr^aCe travail présente les résultats obtenus par une enquête réalisée sur un échantillon qualifié d'Économistes espagnols afin de connaître leur opinion sur les compétences et habiletés acquises durant leurs études universitaires Les résultats démontrent que parmi les études universitaires les mieux valorisées il faut signaler l'apprentissage basé sur des cas et problèmes concrets, l'acquisition directe d'expérience, l'apprentissage en informatique et la compréhension de théories et concepts. D'autre part, parmi les aspects considérés de moindre valeur durant les études de licence (grade), on retrouve l'importance de la recherche, l'opportunité de participation à des projets ou le soutien académique. Finalement les personnes répondant à l'enquête considèrent importantes, assez importantes, ou très importantes, pour le développement de leur diplôme et leur profession, les connaissances en Comptabilité, Finance, Droit, Marketing, Stratégie, Ressources Humaines, Mathématiques, Micro-économie, Direction d'opérations, Économie espagnole ou mondiale et Statistiques.^lpt^aNo presente trabalho mostramos os resultados obtidos depois da pesquisa realizada a uma amostra qualificada de Economistas espanhóis para saber sua opinião sobre as competências e habilidades que adquiriram em seus estudos universitários. Os resultados indicam que entre os estudos universitários melhor avaliados aparece a aprendizagem baseada em casos e problemas concretos, a aquisição direta de experiência, a aprendizagem de informática e a compreensão de teorias e conceitos. Por outro lado, entre os aspectos menos valorizados em estudos de licenciatura (graduação), está a ênfase na pesquisa, a oportunidade de participação em projetos ou o assessoramento acadêmico. Finalmente, os entrevistados avaliam como importantes, bastante ou muito importantes, para o desenvolvimento de sua formação e posterior desempenho, os conhecimentos em Contabilidade, Finanças, Direito, Marketing, Estratégia, Recursos Humanos, Matemática, Microeconomia, Direção de operações, Economia espanhola ou mundial e em Estatística.

: .

        · | | | |     · |     · ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License