20 37 
Home Page  

  • SciELO

  • Google
  • SciELO
  • Google


Innovar

 ISSN 0121-5051

GARCIA-DE-MADARIAGA, Jesús    RODRIGUEZ-DE-RIVERA-CREMADES, Fernando. Corporate social responsibility and the classical theory of the firm: Are both theories irreconcilable?. []. , 20, 37, pp.5-19. ISSN 0121-5051.

^len^aThere has been a lot of discussion about corporate social responsibility (CSR) during these last decades. Neoclassical authors support the idea that CSR is not compatible with the objective of profit maximization, and defenders of CSR argue that, in these times of globalization and network economies, the idea of a company managed just to meet shareholders' interests does not support itself. However, beyond this discussion, how can CSR affect firms' market value? If we found a positive relationship between these variables, we could conclude that the two theories are reconcilable and the objective of profit maximization, perhaps, should satisfy not only shareholders' interests, but also stakeholders'. We review previous literature and propose a model to analyze how CSR affects firms' market value.^les^aHa habido mucha discusión acerca de la responsabilidad social empresarial (RSE) durante las últimas décadas. Autores neoclásicos apoyan la idea de que la RSE es incompatible con el objetivo de maximización del beneficio, mientras los defensores de la RSE argumentan que, en estos tiempos de globalización y economías de red, la idea de una compañía manejada únicamente para suplir las necesidades de los accionistas no es sustentable. Más allá de esta discusión, sin embargo, ¿cómo puede la RSE afectar el valor de mercado de la empresa? Si encontráramos una relación positiva entre estas variables, podríamos concluir que las dos teorías no son irreconciliables y que el objetivo de la maximización del beneficio debe quizás satisfacer no solamente los intereses de los accionistas, sino también los de los stakeholders. Revisamos la literatura anterior y proponemos un modelo para analizar cómo la RSE afecta el valor de mercado de la empresa.^lfr^aUn débat important a eu lieu dans les dernières décades sur la Responsabilité Sociale des Entreprises (RSC). Les auteurs néoclassiques appuient l'idée que la RSC est incompatible avec l'objectif de maximisation du bénéfice tandis que les défenseurs de la RSC considèrent qu'à l'époque de la globalisation et des économies de réseaux, l'idée d'une entreprise gérée seulement pour satisfaire les intérêts des actionnaires est insoutenable. Cependant, au-delà du débat, une question se pose : comment la valeur du marché des entreprises est-elle affectée par la RSC ? Si nous trouvions un rapport positif entre ces deux variables, nous pourrions conclure que les deux théories sont réconciliables et que l'objectif de la maximisation du bénéfice pourrait probablement satisfaire non seulement les intérêts des actionnaires mais aussi de tous les stakeholders. Les publications antérieures ont été revues et un modèle est proposé pour analyser comment la RSC affecte la valeur de marché des entreprises.^lpt^aNas últimas décadas tem havido um grande debate sobra a Responsabilidade Social das Empresas (RSC). Os autores Neoclássicos apóiam a idéia de que a RSC não é compatível com o objetivo da maximização do benefício enquanto que os defensores da RSC argumentam que, na era da globalização e as economias de redes, a idéia de uma empresa gerida unicamente para satisfazer os interesses dos acionistas não se sustenta. Sem embargo, mais além do debate, como a RSC afeta o valor de mercado das empresas? Se encontrássemos uma relação positiva entre ambas variáveis, poderíamos concluir que ambas as teorias são reconciliáveis e que o objetivo da maximização do benefício, talvez satisfizesse não só os interesses dos acionistas, mas de todos os stakeholders. Revisamos a literatura anterior e propomos um modelo para analisar como a RSC afeta o valor de mercado das empresas.

: .

        · | | | |     · |     · ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License