24 54 
Home Page  

  • SciELO

  • Google
  • SciELO
  • Google


Innovar

 ISSN 0121-5051

CUERVO-CAZURRA, Álvaro    MONTOYA, Miguel A. Building Chinese Cars in Mexico: The Grupo Salinas-FAW Alliance. []. , 24, 54, pp.219-230. ISSN 0121-5051.  https://doi.org/10.15446/innovar.v24n54.46754.

^len^aRicardo Salinas Pliego was the CEO of Grupo Salinas, one of the largest business groups in Mexico, and in 2009 he faced a challenge. Two years earlier, he had negotiated with the Chinese car company FAW to import Chinese cars into Mexico as an initial step towards their manufacturing. However, the global crisis of 2008 made him question the viability of the project and he had to decide whether to close the operation or continue in the hope of a quick recovery. This was a difficult decision because the group had sold several thousand cars and established a network of car dealers. Closing the operation would mean not only losing the investment in the network while having to continue servicing the cars, but would also result in a blow to the reputation of the group. He was pondering what the best option would be.^les^aRicardo salinas Pliego era el CEO del Grupo salinas, uno de los mayores grupos empresariales de méxico, y en 2009 enfrentó un desafio. Dos años antes habia negociado con FAW, la empresa automotriz china, para importar autos chinos a México como un paso inicial hacia su manufactura. Sin embargo, la crisis global de 2008 le hizo cuestionar la viabilidad del proyecto y tuvo que decidir si cerrar la operación o continuar con la esperanza de una recuperación rápida. Fue una decisión difícil porque el grupo habia vendido varios miles de carros y habia establecido una red de concesionarios. Cerrar la operación significaria no sólo perder la inversión en la red y al tiempo tener que continuar prestando mantenimiento a los autos, sino además un golpe para la reputación del grupo. Salinas reflexionaba sobre cuál era la mejor opción.^lfr^aRicardo Salina Pliego était le Directeur général du Groupe Salinas, l'une des plus importantes entreprises du Mexique, et en 2009 il s'est trouvé face à un défi. Deux années auparavant, il avait négocié avec FAW, l'entreprise automobile chinoise, pour importer au Mexique des autos chinoises comme un premier pas vers leur montage. Cependant, la crise globale de 2008 l'avait fait s'interroger sur la viabilité du projet et il s'était demandé s'il devait annuler l'opération ou continuer avec l'espoir d'une récupération rapide. Ce fut une décision difficile car le groupe avait vendu plusieurs milliers de voitures et organisé un réseau de concessionnaires. Annuler l'opération ne signifiait pas seulement perdre l'investissement dans le réseau mais devoir continuer à assurer l'entretien des autos, outre un coup porté à la réputation du groupe. Salinas s'interrogeait sur le choix qui serait le meilleur.^lpt^aRicardo Salinas Pliego era o CEO do Grupo Salinas, um dos maiores grupos empresariais do México e, em 2009, enfrentou um desafio. Dois años antes, havia negociado com a FAW, a empresa automotiva chinesa, para importar carros chineses ao México como um passo inicial para a sua fabricação. No entanto, a crise global de 2008 fez com que ele questionasse a viabilidade do projeto e teve que decidir se fechar a operação ou continuar com a esperança de una recuperação rápida. Foi una decisão dificil porque o grupo havia vendido vários milhares de carros e havia estabelecido uma rede de concessionários. Fechar a operação significaria, não só perder o investimento na rede e, ao mesmo tempo, ter de continuar prestando manutenção aos carros, mas também um golpe para a reputação do grupo. Salinas refletia sobre qual era a melhor opção.

: .

        · | | | |     · |     · ( pdf )