25 55 
Home Page  

  • SciELO

  • Google
  • SciELO
  • Google


Innovar

 ISSN 0121-5051

RODRIGUEZ-FEIJOO, Santiago; RODRIGUEZ-CARO, Alejandro    GONZALEZ-CORREA, Carlos. Fruit and Vegetable Prices and Perceptions in Mercalaspalmas Wholesale Market. []. , 25, 55, pp.145-155. ISSN 0121-5051.  https://doi.org/10.15446/innovar.v25n55.47230.

^len^aThis paper studies the behavior of fruit and vegetable prices in a wholesale market. Its aims are: a) to examine price behavior and changes; and b) to identify statistically significant factors in the perception of prices and to quantify the effect of these factors on the market price. For this purpose, daily data were obtained on modal prices at the Mercalaspalmas wholesale market from 2006 until mid-2010. The results obtained show there is a similar degree of flexibility in price increases and decreases, and show the product to be the determinant element in setting prices. There was found to be a strong degree of price permanence, in the sense that changes take place slowly and following a lag. The following significant factors were identified in the perception of prices: the length of time a price has remained unchanged in the market; the period during which a product has been absent from the market; the quantities traded at a given price; and the index of market prices. However, the quantitative effect of this body of factors on the perceived price is very limited.^les^aEn este artículo se estudia el comportamiento de los precios de las frutas y hortalizas en un mercado mayorista. Los objetivos que se pretenden son: a) explorar el comportamiento de los precios y sus cambios y b) identificar factores estadísticamente significativos en la precepción de los precios y cuantificar su efecto sobre el precio de mercado. Para ello se usan datos diarios de precios modales obtenidos del mercado mayorista Mer-calaspalmas desde el año 2006 hasta mediados del 2010. Los resultados muestran una flexibilidad similar en el aumento y en la reducción de precios e identifican al producto como elemento determinante en la fijación de los precios. se estima una fuerte permanencia del precio, en el sentido de que sus cambios se hacen con retraso y de forma lenta, y se identifican como factores significativos en la percepción de los precios los siguientes: el tiempo que un precio lleva en el mercado, el tiempo que un producto lleva sin cotizar en el mercado, las cantidades comercializadas a un mismo precio y el índice de precios del mercado. sin embargo, el efecto cuantitativo de este conjunto de factores sobre el precio percibido es muy reducido.^lfr^aDans cet article nous étudions le comportement des prix des fruits et légumes dans un marché de gros. les objectifs sont : 1) explorer le comportement des prix et leurs variations, et 2) identifier des facteurs statistiquement significatifs dans la perception des prix et quantifier leur effet sur le prix du marché. Pour cela nous utilisons des données quoti-diennes de prix moyens obtenus sur le marché de gros Mercalaspalmas de l'année 2006 à la mi-2010. Les résultats révèlent une flexibilité similaire à la hausse comme à la baisse des prix et identifient le produit comme élément déterminant dans la fixation des prix. On considère une forte sta-bilité du prix, en ce sens que ses changements se font avec retard et lente-ment, et les facteurs identifiés comme significatifs dans la perception des prix sont : le temps depuis lequel un prix est sur le marché, le temps qu'un produit est resté sans être coté sur le marché, les quantités commerciali-sées à un même prix et l'indice de prix du marché. Cependant, l'effet quan-titatif de cet ensemble de facteurs sur le prix perçu demeure très réduit.^lpt^aNeste artigo, é estudado o comportamento dos preços das frutas e legumes em um mercado atacadista. Os objetivos pretendidos são: a) Explorar o comportamento dos preços e as suas mudanças, e b) Identificar fatores estatisticamente significativos na percepção dos preços e quantificar o seu efeito sobre o preço de mercado. Para isso são utilizados dados diários de preços modais obtidos do mercado atacadista Mercalas-palmas desde o ano de 2006 até meados de 2010. Os resultados mostram uma flexibilidade semelhante no aumento e na redução de preços e identificam o produto como elemento determinante na fixação dos preços. É estimada uma forte permanência do preço, no sentido de que as suas mudanças chegam atrasadas e lentamente, e se identificam como fatores significativos na percepção dos preços os seguintes: O tempo que um preço leva no mercado, o tempo que um produto leva sem cotar no mercado, as quantidades comercializadas a um mesmo preço e o índice de preços do mercado. No entanto, o efeito quantitativo deste conjunto de fatores sobre o preço percebido é muito reduzido.

: .

        · | | | |     · |     · ( pdf )