26 61 
Home Page  

  • SciELO

  • Google
  • SciELO
  • Google


Innovar

 ISSN 0121-5051

SANKOWSKA, Anna. How Organizational Trust Affects the Market Position: The Mediating Role of Innovativeness and Operational Efficiency. Empirical Results. []. , 26, 61, pp.9-23. ISSN 0121-5051.  https://doi.org/10.15446/innovar.v26n61.57117.

^a

This study was conducted in 202 enterprises listed on the Warsaw Stock Exchange and provides documented evidence for a significant indirect impact of organizational trust on their market position through its effect on innovativeness and an improvement on efficiency. These findings contribute to understand how trust inside an organization is translated into market performance. In addition, the reported results suggest a stronger influence of organizational trust on a firm's market position than on its operational efficiency. The study also indicates that organizational trust, while expressing a climate inside an organization, does not have a direct effect on the market position. Implications for research and practice are provided as well.

Clasificación JEL: L20, L22, L25.

^len^a

Este artículo reporta los resultados de un estudio llevado a cabo en 202 empresas que cotizan en la Bolsa de Valores de Varsovia, en el que se proporciona evidencia documentada de un impacto indirecto significativo de la confianza organizacional sobre la posición en el mercado, producto de la influencia de esta en la capacidad de innovación y el desempeño organizacional. Estos hallazgos contribuyen a la comprensión de cómo la confianza dentro de una organización se ve reflejada en su desempeño en el mercado. Asimismo, los resultados obtenidos señalan la existencia de una mayor influencia de la confianza sobre la posición en el mercado de una firma que sobre su eficiencia operacional. El estudio muestra además que la confianza, al dar cuenta de un clima organizacional, no tiene un efecto directo sobre la posición en el mercado. Por último, se presentan algunas reflexiones sobre el tema para la investigación y la práctica.

Clasificación JEL: L20, L22, L25.

^les^a

Este artigo apresenta os resultados de um estudo realizado com 202 empresas cotadas na Bolsa de Valores de Varsóvia, no qual se proporciona evidência documentada de um impacto indireto significativo da confiança organizacional sobre a posição no mercado, produto da influência da confiança na capacidade de inovação e no desempenho organizacional. Essas descobertas contribuem para a compreensão de como a confiança dentro de uma organização reflete em seu desempenho no mercado. Além disso, os resultados obtidos indicam a existência de uma maior influência da confiança sobre a posição no mercado de uma firma do que sobre sua eficiência operacional. O estudo também mostra que a confiança, ao dar conta de um clima organizacional, não tem efeito direto sobre a posição no mercado. Por último, apresentam-se algumas reflexões sobre o tema para a pesquisa e para a prática.

Clasificación JEL: L20, L22, L25.

^lpt^a

Cet article rapporte les résultats d'une étude menée sur 202 entreprises cotées à la Bourse de Varsovie. On y fournit des preuves docu-mentées de I'impact indirect significatif de la confiance organisationnelle sur leur position sur le marché, conséquence de l'influence de la confiance sur la capacité d'innovation et de la performance organisationnelle. Ces résultats contribuent à la compréhension de la façon dont la confiance au sein d'une organisation répercute sur sa performance au milieu du marché. En outre, les résultats indiquent l'existence d'une plus grande influence de la confiance sur la position d'une entreprise sur le marché que sur son efficacité opérationnelle. L'étude montre également que la confiance, en tant qu'elle tient compte d'un climat organisationnel, n'a pas d'effet direct sur la position sur le marché. Finalement, on y présente quelques réflexions sur le sujet pour la recherche et la pratique.

Clasificación JEL: L20, L22, L25.

^lfr

: .

        · | | | |     · |     · ( pdf )