29 71 
Home Page  

  • SciELO

  • Google
  • SciELO
  • Google


Innovar

 ISSN 0121-5051

DE OLIVEIRA, Meire Ramalho    VITALE TORKOMIAN, Ana Lúcia. How to Stimulate an Entrepreneurial Ecosystem? Experiences of North American and European Universities. []. , 29, 71, pp.11-24. ISSN 0121-5051.  https://doi.org/10.15446/innovar.v29n71.76392.

^a

This article identifies and analyzes initiatives to stimulate the creation of spin-offs in seven universities. For this, we developed a multiple case study at the University of Georgia, University of California, the Polytechnic University of Valencia, University of Porto, the University of Cambridge, the University of Strathclyde and the University of Bristol. Interviews, as well as observations and documentary analysis were conducted in these institutions. The results achieved were then compared. Among the identified initiatives, we observed the capital participation in all universities and also proof of concept funding in the universities of Georgia and California.

^len^a

Este artículo identifica y analiza iniciativas para estimular la creación de spin-offs en siete universidades. Para ello, se llevó a cabo un estudio de caso múltiple en la Universidad de Georgia, la Universidad de California, la Universidad Politécnica de Valencia, la Universidad de Oporto, la Universidad de Cambridge, la Universidad de Strathclyde y la Universidad de Bristol, acudiendo a la realización de entrevistas, observaciones y análisis documental. Los resultados obtenidos fueron comparados, permitiendo identificar iniciativas como la participación de capital en todas las universidades estudiadas, así como evidencia de financiamiento en modalidad prueba de concepto (proof-of-concept) en las universidades de Georgia y California.

^les^a

Este artigo identifica e analisa iniciativas para estimular a criação de spin-offs em sete universidades. Para isso, fez-se um estudo de caso múltiplo na Universidade de Georgia, na Universidade da Califórnia, na Universidade Politécnica de Valência, na Universidade de Oporto, na Universidade de Cambridge, na Universidade de Strathclyde e na Universidade de Bristol, recorrendo à realização de entrevistas e ao uso de observação participante e análise documental. Os resultados obtidos foram comparados e permitiram identificar iniciativas como a participação de capital em todas as universidades estudadas, assim como evidência de financiamento em modalidade "prova de conceito" (proof-of-concept) nas universidades da Geórgia e da Califórnia.

^lpt^a

Cet article identifie et analyse les initiatives visant à stimuler la création de produits dérivés dans sept universités. À cette fin, on a mené une étude de cas multiple aux universités de Georgia, de Californie, polytechnique de Valence, de Porto, de Cambridge, de Strathclyde et de Bristol, en faisant recours à des entretiens ainsi qu'à l'observation des participants et l'analyse documentaire. On a comparé les résultats obtenus, ce qui a permis d'identifier des initiatives telles que la participation de capitaux à toutes les universités étudiées, ainsi que la preuve d'un financement conforme aux principes de preuve de concept (proof-of-concept) dans les universités de Georgia et de Californie.

^lfr

: .

        · | | | |     · |     · ( pdf )