23 3 
Home Page  

  • SciELO

  • Google
  • SciELO
  • Google


Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura

 ISSN 0123-3432

GOMEZ PALACIO, Claudia; ALVAREZ ESPINAL, Sandra Milena    GOMEZ VARGAS, Deisa Enid. Adjunct Instructors: Genesis of a Continuing Professional Development Program. []. , 23, 3, pp.545-559. ISSN 0123-3432.  https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v23n03a10.

^a

Professional development programs (PDP) at the university level have been designed for full-time professors with the aim of enhancing their knowledge and practices. However, PDP programs focused on adjunct foreign language (AFL) instructors are not usually developed because of time, space, and contract constraints. In this article, we present a PDP that resulted from program restructuring targeting AFL instructors in a specific section at a public university in Colombia. The program is guided by a practical-critical paradigm and is divided into four “families of models” adapted from Joyce & Calhoun (2010): individual support, construction of personal and professional service, social knowledge, and instructional and curricular initiatives. Each model comprises many strategies, including the following: selection, induction, mentoring, peer-coaching, coaching, study groups, communities of practice, chats, training sessions, teacher portfolios and action research. The aim of the program is to promote the participation and involvement of AFL instructors for the enhancement of informed practices and experiences based on theory and enriching relationships with administrators and among colleagues.

^len^a

Los programas de desarrollo profesional docente se ofrecen en las universidades, especialmente a profesores de tiempo completo, con la intención de mejorar su conocimiento y sus prácticas. No obstante, los programas de desarrollo profesional ofrecidos a profesores de lenguas extranjeras bajo la modalidad de cátedra no se desarrollan a menudo por diferentes circunstancias relacionadas principalmente con el tiempo, el espacio y el tipo de contrato. En este artículo presentamos un programa de desarrollo profesional que nació de la reestructuración de una iniciativa de desarrollo docente que ya existía y que pretende incluir a todos los profesores de cátedra por medio de cuatro familias de modelos: apoyo individual, servicio personal y profesional, construcción social del conocimiento, e iniciativas instruccionales y curriculares. Cada modelo comprende diferentes estrategias: selección, inducción, mentoría, apoyo entre pares, acompañamiento individualizado, grupos de estudio, comunidades de práctica, conversatorios, capacitaciones, portafolio docente e investigación acción. El programa está guiado por un paradigma práctico-crítico que combina la práctica, la reflexión y la acción. Nuestro propósito es incentivar la participación y compromiso de los profesores de cátedra de lenguas extranjeras para promover prácticas informadas, experiencias basadas en la teoría y relaciones enriquecedoras con los administradores y entre colegas.

^les^a

Dans les universités, les programmes de développement professionnel des enseignants sont offerts en particulier aux enseignants ayant un contrat permanent avec l'intention d'améliorer leurs savoirs et leurs pratiques. Toutefois les enseignants vacataires ne peuvent profiter de ces programmes étant donné le type de contrat auquel ils sont soumis et donc le temps dont ils disposent. Dans cet article, nous en présentons une version créée à partir de la restructuration d´un programme de développement personnel déjà existant. Cette nouvelle version prétend accueillir tous les professeurs vacataires en leur offrant quatre modalités: soutien individuel, encadrement personnel et professionnel, construction sociale de savoirs, initiatives pédagogiques et curriculaires. Chaque modalité propose différentes stratégies: sélection, induction, encadrement, soutien de la part des pairs, accompagnement personnalisé, groupes d´études, communautés de pratique, groupes de discussion, formation continue, portfolio des enseignants et recherche-action. Un paradigme pratique et critique structure ce programme en combinant la pratique, la réflexion et l´action. Notre objectif est d'encourager la participation et l'engagement des enseignants vacataires en langues étrangères afin de promouvoir des pratiques éclairées, des expériences basées sur la théorie et des relations enrichissantes avec les administrateurs et leurs collègues.

^lfr

: .

        · | | |     · |     · ( pdf )