17 31 
Home Page  

  • SciELO

  • Google
  • SciELO
  • Google


Psicogente

 ISSN 0124-0137

AREVALO MIRA, DOUGLAS MARLON    CANO HERNANDEZ, SUSANA LUCILA. ESTUDIO EXPLORATORIO SOBRE LOS INTERESES PROFESIONALES EN ESTUDIANTES DE LA CARRERA DE PSICOLOGÍA DE LA UCA. []. , 17, 31, pp.33-48. ISSN 0124-0137.

^len^aInterests are measured with Vocational Interests Test, to guide in choosing professional careers by Frederick Kuder and other authors. This research paper aims to identify the predominant interests in a same Psychology group of students; in 2010 and 2011 following Kuder's proposal as a basis for being professionals within Salvadorian context. The first measure introduces fash-ion more in Social Service (Mo=59), Persuasive (Mo=40), Literary (Mo=20) and Office work (Mo=51). And Social Service (Mo=64), Persuasive (Mo=42) and Literary (Mo=21) appears on the second measure. There were not significant differences between students who received guidance processes prior to access. The career begins with traditional views, even though the three expected interests based on the formation of a contemporary psychologist are required.^les^aFrederick Kuder y otros autores midieron los intereses para orientar profesiones, a partir de la Prueba de Intereses Vocacionales de Kuder. Siguiendo su propuesta, en este artículo de investigación, se propone identificar los intereses predominantes en un mismo grupo de estudiantes de Psicología, en 2010 y 2011, como base de trabajo para la formación de profesionales en el contexto salvadoreño. La primera medida presenta moda mayor en Servicio Social (Mo=59), Persuasivo (Mo=40), Literario (Mo=20) y Trabajo de Oficina (Mo=51). En la segunda medida, aparece Servicio Social (Mo=64), Persuasivo (Mo=42) y Literario (Mo=21). No se encontraron diferencias significativas entre estudiantes que recibieron procesos de orientación antes de ingresar. La carrera se inicia con visiones tradicionales, aun cuando en la formación de un psicólogo contemporáneo se requieren los tres intereses esperados.

: .

        · | |     · |     · ( pdf )