20 41 
Home Page  

  • SciELO

  • Google
  • SciELO
  • Google


Opinión Jurídica

 ISSN 1692-2530 ISSN 2248-4078

MACHADO, Bruno Amaral    VILLA, Lucas. Aporias criminológicas: “Coringa” e a desconstrução do binário herói/vilão. []. , 20, 41, pp.315-343.   11--2021. ISSN 1692-2530.  https://doi.org/10.22395/ojum.v20n41a12.

^a

O artigo propõe análise criminológica e filosófica do filme "Coringa", de Todd Phillips. A partir da categoria memória social, sob a lente da desconstrução, pretendemos (re) imaginar o binário herói/vilão que estrutura a narrativa fílmica hollywoodiana. Nesse ponto, propomos repensar o binário verdadeiro/falso para descrever e desafiar as imagens estabilizadas sobre os enunciados da ciência. Sugerimos que as narrativas em torno da cidade mítica, povoada por heróis e vilões, conformam parte da memória social desse gênero peculiar na história do cinema. O cenário descrito é reelaborado a partir das semânticas criminológicas que articulamos ("criminologias de médicos, advogados e sociólogos") no debate com o leitor. Na última parte, pelas mãos de Jacques Derrida, propomos lente filosófica pós-metafísica da narrativa fílmica. A partir da desconstrução do binário herói/vilão investimos nas brechas que levam à desconstrução do binário verdadeiro/falso, estabilizado no discurso científico, e do binário criminológico etiologia/reação social. Ao final, sugerimos que a proposta fílmica do Coringa se constitui em paradigma para se pensar as criminologias "do" cinema.

^lpt^a

This article proposes a criminological and philosophical analysis of the film "Joker", by Todd Phillips. From the category of social memory, under the lens of deconstruction, we intend to (re) imagine the hero/villain binary that structures the hollywoodian film narrative. We propose a rethinking of the true/false binary to describe and challenge the stabilized images about the statements of science. Our writing starts from what we call Gotham City mythology, where we describe the archetypes and legends that populate the city immortalized in the comics and films. By situating the place where the scene takes place, we expose the work's plot and situate the characters and their trajectories. We suggest that the narratives around the mythical city, populated by heroes and villains, make up part of the social memory of this peculiar genre in the history of cinema. And they accumulate valuable material from which we use different discourses to think and describe concrete problems such as conflicts, violence and crusades against deviation. The scenario described is reworked based on the criminological semantics we articulate ("criminologies of doctors, lawyers and sociologists") in the debate with the reader. In the last part, with the assistance Jacques Derrida, we propose a post-metaphysical philosophical lens of the film narrative. From the deconstruction of the hero/villain binary, we invest in the loopholes that lead to the deconstruction of the true/false binary, stabilized in scientific discourse, and the criminological etiology/social reaction binary. In the end, we suggest that the Joker film proposal constitutes a paradigm for thinking about the criminologies of "cinema".

^len^a

El artículo propone un análisis criminológico y filosófico de la película "Guasón" (Joker), de Todd Phillips. A partir de la categoría memoria social en el marco de la desconstrucción, deseamos (re) pensar el par héroe/ villano que estructura la narrativa cinematográfica hollywoodiana. En este punto, proponemos repensar el binario verdadero/ falso para describir y cuestionar las imágenes estables sobre los enunciados de la ciencia. Recomendamos que los relatos en torno de a la ciudad mítica, poblada por héroes y villanos, hace parte de la memoria social de este género peculiar en la historia del cine. El escenario descrito se reelabora a partir de las semánticas criminológicas que articulan ("criminologías de médicos, abogados y sociólogos") en el debate con el lector. En la última parte, por las manos de Jacques Derrida, proponemos mirada filosófica post-metafísica de la trama cinematográfica. Comenzando de la desconstrucción del binario héroe/ villano enfocamos en los puntos que llevan a la desconstrucción del binario verdadero/ falso, estable en el discurso científico, y del binario criminológico etiología/ reacción social. Al final, recomendamos que la propuesta de la película "Guasón" constituyese como un paradigma para pensar las criminologías cinematográficas.

^les

: .

        · | | |     ·     · ( pdf )