25 
Home Page  

  • SciELO

  • Google
  • SciELO
  • Google


Zona Próxima

 ISSN 2145-9444

QUINTERO ARRUBLA, Sonia Ruth; GALLEGO HENAO, Adriana María; RAMIREZ ROBLEDO, Libia Elena    JARAMILLO VALENCIA, Bairon. La formación integral de las maestras para la primera infancia: un reto inaplazable. []. , 25, pp.22-33. ISSN 2145-9444.  https://doi.org/10.14482/zp.22.5832.

^les^aResumen El presente artículo es resultado de la investigación Saber y Hacer de los profesionales en Educación Inicial en relación con los procesos de intervención, el caso de la Fundación FAN fase II; en este se proponen reflexiones frente a la formación integral del niño(a) y cuestiona el énfasis puesto en lo cognitivo. Aborda tres aspectos; el perfil del niño(a) en el preescolar, la manera como aprenden y los procesos de intervención pedagógica y educativa, en correspondencia con la preparación que la maestra de primera infancia debe recibir en educación superior. Se concluye que las Licenciadas egresan con carencias relacionadas con el dominio teórico y práctico, aspectos que debe propiciar FAN para que estas desarrollen un acompañamiento integral a la primera infancia.^len^aAbstract This article is the result of a research named "Knowing and Doing of Early Childhood Teachers in Relation with the Intervention Processes, ‘the case of Fundación Fan, Stage II". It sets some reflections about the integral education of kids and places in doubt the emphasis on the cognitive matter. It also takes into consideration three aspects; the child profile in preschool, the way they learn and the educational and pedagogical intervention processes, in correspondence with the training which early childhood teacher must welcome during higher education. We conclude that the Licensed graduate with deficiencies related to the theoretical and practical domain, aspects that should encourage FAN for these accompaniment to develop a comprehensive early childhood.

: .

        · | |     · |     · ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License