SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.16 issue2WELL-BEING, SELF-ESTEEM, DEPRESSION AND ANOMIA IN PEOPLE WHO HAVE NOT BEEN VICTIMS OF POLITICAL AND SOCIAL VIOLENCETHE NEW AND OLD FORMS OF SOCIO-POLITICAL PARTICIPATION author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • On index processCited by Google
  • Have no similar articlesSimilars in SciELO
  • On index processSimilars in Google

Share


Investigación y Desarrollo

Print version ISSN 0121-3261On-line version ISSN 2011-7574

Abstract

ARROYAVE CABRERA, JESÚS. TESTING THE EFFECTIVENESS OF AN ENTERTAINMENT-EDUCATION HEALTH-FOCUSED SOAP OPERA: EXPOSURE AND POST-DISCUSSION IN COLOMBIAN YOUNG ADULTS. Investig. desarro. [online]. 2008, vol.16, n.2, pp.232-261. ISSN 0121-3261.

El proyecto de investigación evaluó vía estudio experimental y grupos focales de discusión diferentes intervenciones en Educación-Entretenimiento (Edu-Entretenimiento) para establecer qué variables específicas eran más efectivas en mejorar la estrategia de comunicación. En particular se exploró la variable extensión de la serie o telenovela utilizada y la incorporación de grupos de post-discusión después de la telenovela y su relación con las dimensiones cognitivas, actitudinal y de intención de comportamiento. El estudio halló soporte para la segunda aserción: cuando se incorporaron sesiones de post-discusión a la serie de Edu-Entretenimiento se encontraron cambios significativos a nivel cognitivo, actitudinal y de intención de comportamiento. El objetivo de este artículo es extender la investigación sobre esta prometedora forma de intervención en salud que puede tener un impacto positivo en nuestra sociedad.

Keywords : Educación - Entretenimiento; intervención en salud; telenovela; comunicación estratégica.

        · abstract in English     · text in English     · English ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License