SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.19 issue2"If we do Like Here it Would be Extinguished Everywhere". Conflicts, Tensions and Authority: The Action of Justice Faced with the Threat of Smallpox in Chile's Southern Border, 1785"Tear Down the Houses so They Will Not Be Restored to Them". Creation of the "Parroquia" of Sogamoso, 1777-1810 author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • On index processCited by Google
  • Have no similar articlesSimilars in SciELO
  • On index processSimilars in Google

Share


Fronteras de la Historia

Print version ISSN 2027-4688

Abstract

CHAPARRO SILVA, ALEXABDER. Fernando VII, el neogranadino. Publicidad monárquica y opinión pública en el Nuevo Reino de Granada durante la restauración absolutista, 1816-1819. Front. hist. [online]. 2014, vol.19, n.2, pp.70-95. ISSN 2027-4688.

Este artículo analiza tres formas fundamentales de publicidad encaminadas a fijar la opinión pública en favor del monarca durante la restauración absolutista en el Nuevo Reino de Granada (1816-1819): los impresos, las ceremonias de fidelidad y la liturgia católica. Se prestará particular atención a las premisas y consecuencias de esta apelación a la opinión pública como instancia de legitimidad. Dar cuenta de las intricadas relaciones entre los discursos fidelistas, la reconstrucción de la comunidad política y las formas de publicidad del gobierno es una de las apuestas centrales de esta investigación.

Keywords : Fernando VII; Nuevo Reino de Granada; opinión pública; publicidad; restauración absolutista.

        · abstract in English     · text in Spanish     · Spanish ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License