SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.22 issue1Market, Surveillance, and Facebook in the Era of the Integrated Spectacle, or Inside Us All There Is a CodeFather Poe and Theories of the Short Story in the Americas: Considerations based on Jorge Luis Borges' Reviews on Edgar Allan Poe author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • On index processCited by Google
  • Have no similar articlesSimilars in SciELO
  • On index processSimilars in Google

Share


Literatura: Teoría, Historia, Crítica

Print version ISSN 0123-5931

Abstract

BENITES DE MORAES, Paulo Eduardo  and  DE CAMPOS MACIEL, Josemar. La lírica de guerra en la poética de Manoel de Barros. Lit. teor. hist. crit. [online]. 2020, vol.22, n.1, pp.179-194.  Epub Apr 13, 2020. ISSN 0123-5931.  https://doi.org/10.15446/lthc.v22n1.82296.

La poesía de guerra puede considerarse un género auténtico de la primera mitad del siglo XX, como afirma Murilo Marcondes de Moura. Face Imóvel, obra publicada en el 1942, de Manoel de Barros, puede leerse ante una tradición oriunda de la poesía de guerra. En este sentido, es una obra que se enfrenta a la historia dialogando, en especial, con los poetas que produjeron en la década del 1940 y 1950. Se destaca, en el diálogo con la tradición, una aproximación a las poéticas de Mário de Andrade y Oswald de Andrade, en sus obras consideradas más comprometidas, y Carlos Drummond de Andrade, en A rosa do povo (La rosa del pueblo), de 1945.

Keywords : lírica de guerra; Manoel de Barros; poesía brasileña; tradición.

        · abstract in English | Portuguese     · text in Portuguese     · Portuguese ( pdf )