SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.18 issue36Female pentecostal pastors: metaphors about women's leadership in the Pentecostal Evangelical Church (1972-2001)Coins with old and new marks: debasement and recoinage in the New Kingdom of Granada in the second half of the eighteenth century author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • On index processCited by Google
  • Have no similar articlesSimilars in SciELO
  • On index processSimilars in Google

Share


Memoria y Sociedad

Print version ISSN 0122-5197

Abstract

CRUZ MEDINA, Juan Pablo. La pintura de la Sagrada Familia. Un manual de relaciones familiares en el mundo de la Santafé del siglo XVII. Mem. Soc. [online]. 2014, vol.18, n.36, pp.100-117. ISSN 0122-5197.

Este artículo se dirige a evaluar el discurso contenido en las pinturas de la Sagrada Familia realizadas en la Santafé del siglo XVII. A partir del análisis de este conjunto de imágenes se evidencia el uso de la pintura por parte de la Iglesia Católica como herramienta para configurar una sociedad articulada a partir familias regidas por principios como la piedad, la castidad y la mortificación. El análisis se relaciona directamente con el problema de la construcción de un sujeto colonial cuya corporeidad es modelada a partir de las imágenes de Cristo, la virgen o los santos.

Keywords : pintura colonial; Sagrada Familia; control social; Santafé siglo XVII; sociedad colonial; iglesia; religiosidad colonial.

        · abstract in English | Portuguese     · text in Spanish     · Spanish ( pdf )