SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 issue31Rise and decay of cane production in the Caribbean. The gaze of National GeographicHaití: el viaje en prosa de Truman Capote author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • On index processCited by Google
  • Have no similar articlesSimilars in SciELO
  • On index processSimilars in Google

Share


Memorias: Revista Digital de Historia y Arqueología desde el Caribe

On-line version ISSN 1794-8886

Abstract

DE LEON OLIVARES, Isabel. Divine Horsemen de Maya Deren: una visión avant-garde del vudú haitiano. memorias [online]. 2017, n.31, pp.98-121. ISSN 1794-8886.  https://doi.org/10.14482/memor.31.9918.

Resumen Maya Deren (1917-1961) foi uma cineasta de mediados do século XX que chegou a ser considerada a “Mãe” do cinema experimental e de vanguarda dos Estados Unidos, graças a filmes como Meshes of the Afternoon (1943), At Land (1944), Ritual in Transfigured Time (1946). Entre 1947 e 1954, esta artista realizou quatro viagens a Haiti que lhe permitiram adentrar-se no conhecimento da religião vodu, dando por resultado diversos trabalhos. Primeiro, um libro sobre a religião haitiana, Divine Horsemen: The Living Gods of Haiti, publicado em 1953, e, segundo, um material fílmico de quase 9 horas que, conquanto Deren nunca deu a conhecer em vida, veio à tona pública em 1981 a maneira de documentário. Neste trabalho examinam-se algumas das representações e interpretações que sobre o vodu construiu e legou esta cineasta pioneira.

Keywords : Maya Deren; Haití; vudú; cine estadounidense; imágenes; representações.

        · abstract in English | Portuguese     · text in Spanish     · Spanish ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License