SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.23 número2Aspectos éticos vulnerados en situaciones de violencia: su importancia en la formación de enfermeríaA propósito de la enfermería basada en la evidencia: algunos cuestionamientos, limitaciones y recomendaciones para su implementación índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Investigación y Educación en Enfermería

versión impresa ISSN 0120-5307versión On-line ISSN 2216-0280

Resumen

DIEZ M., Bertha Ligia  y  OSSA MONTOYA, Rosita. Urethral catheterism: A subject for the reflection. Invest. educ. enferm [online]. 2005, vol.23, n.2, pp.118-136. ISSN 0120-5307.

This article deals with urethral catheterism and it is inspired by the actions for the preventive and integral care of the persons. A technical guide for the procedure is proposed with contributions of others evidence based guides. The analysis of the implicated risks is taken into account, particularly those related to urinary infection which is an important cause of interhospitalary infection. Accordingly the problems related with the role and the nurses professional responsibility in this procedure are considered stressing how has to be practiced in the utmost conscious manner, with the deepest knowledge of the instructions, risks, handling and alternative procedures helping urinary elimination.The beneficial ethical principles are stressed to warrant the quality of the nursing care to ensure the patient and his family integral well-being.

Palabras clave : urinary catheters; instructions; urinary infection; urinary incontinency; urinary retention; basic nursing care.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons