SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número71La sociogénesis del Estado en Elias: notas para un debate y apuntes para su aplicación al Chile decimonónicoEl egocentrismo en la teoría del desarrollo de Norbert Elias índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Universitas Humanística

versión impresa ISSN 0120-4807

Resumen

DUCON SALAS, Richard. Manuel Quintín Lame's intercultural educational project, social development and social configurations in Colombia at the early 1900's. univ.humanist. [online]. 2011, n.71, pp.55-70. ISSN 0120-4807.

This paper picks up the discussion on Norbert Elias' social development concept, as a theoretical model which may contribute to the sociologic and historical studies on indigenous peoples in Latin America. Highlighting the case of Manuel Quintín Lame in Colombia, overcoming the traditional visions of social scientists and aiming at new cognitive instruments is suggested here, in order to achieve a reading in the light of notions of figuration, process continuity and intercultural education. The aim is to go beyond the genealogic explanations with the subsequent search of alternatives in process sociology.

Palabras clave : development; configuration; knowledge; subjectivity; education; interculturality; historical-genetic.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons