SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número66Gobernanza climática urbana y feminista en la Zona Metropolitana de Ciudad de MéxicoRevisión integrativa. Perspectivas teóricas en la construcción de paz territorial en Colombia índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Estudios Políticos

versión impresa ISSN 0121-5167versión On-line ISSN 2462-8433

Resumen

MOLANO FRANCO, Edwin Yesid  y  BLANCO ALVAREZ, Hilbert. Decolonial Analytical Tool for the Study of Mathematics and Indigenous Educational Policies. Estud. Polit. [online]. 2023, n.66, pp.152-175.  Epub 27-Jun-2023. ISSN 0121-5167.  https://doi.org/10.17533/udea.espo.n66a07.

The objective of this article is to propose a decolonial analytical tool for the study of mathematics and indigenous educational policies. Linking categories of Ethnomathematics and Political Philosophy, we propose a theoretical tool that can be the starting point for a decolonial analytical framework of educational policy. This proposal assumes historical‑dialectical materialism as its epistemological perspective and decoloniality as its epistemological positioning. As a result, a model is presented that relates the individual, society and nature at three levels: institutional, on normative principles and political praxis, and which can be used in two ways: for a structural analysis of the policy and for its diachronic analysis.

Palabras clave : Public Politics; Education; Decolonization; Interculturality; Ethnomathematics; Political Philosophy.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )