SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.25 número2Experiencias de una profesora en formación con la enseñanza del inglés en el extranjero: cambio de contextosResistiendo discursos hegemónicos sobre la relación entre la enseñanza de segundas lenguas y el desarrollo socioeconómico índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Profile Issues in Teachers` Professional Development

versión impresa ISSN 1657-0790

Resumen

CARDONA-ESCOBAR, Diego; BARNES, Melissa  y  PRUYN, Marc. The Enactment of the Colombian National Bilingual Program: Equal Access to Language Capital?. profile [online]. 2023, vol.25, n.2, pp.95-110.  Epub 24-Jul-2023. ISSN 1657-0790.  https://doi.org/10.15446/profile.v25n2.103003.

Drawing upon Bourdieu’s concept of capital, this article examines the enactment of the Programa Nacional de Bilingüismo (National Bilingual Program), a policy that aims to provide Colombian students equal opportunities to learn English. In this exploratory, sequential mixed-methods study, data were collected from teachers and students from three Grade 5 classrooms of public schools in Colombia. The findings revealed that the plan’s differentiated enactment generates unequal access to opportunities to build language capital and unequal levels of academic language achievement among the three schools. We argue that the enactment of the plan to equalize opportunities and achievement and therefore build the language capital of Colombian students is obstructed by existing funding structures.

Palabras clave : Colombia; educational equality; English as a foreign language; language capital; language policy; policy enactment.

        · resumen en Español     · texto en Inglés     · Inglés ( pdf )