SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.8 número1El movimiento docente de Minas Gerais, Brasil, en finales de 1970: un compromiso en el contexto del "Nuevo Sindicalismo"¿Campo de la educación en Brasil: un discurso más allá de lo postcolonial? índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud

versión impresa ISSN 1692-715Xversión On-line ISSN 2027-7679

Resumen

FAGUNDES, Marcelo  y  PIUZANA, Danielle. Theoretical study on the use of the landscape concept in archaeological research. Rev.latinoam.cienc.soc.niñez juv [online]. 2010, vol.8, n.1, pp.205-220. ISSN 1692-715X.

The landscape study in archaeology presumes the use of differentiated categories in different knowledge areas, having as focus the comprehension of the existing relations between humans and yours environments. This paper has as preoccupation presents the different paradigms in which the landscape concept has been used in archaeology, of the same way it has been enabling the enlargement of archaeological site notion. It is known that humans walking through the environments in which they live, in which perceptions and concepts are established by means of the cognitive processes and, consequently, cultural processes. In this case the landscape is comprehended as a social construction, having like theoretical base the concepts of établissement (settlement) by Mauss; Place by Binford and Persistent Places by Schlanger.

Palabras clave : Landscape; Settlement; Place; Persistent Places.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Portugués     · Portugués ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons