SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.8 número1Enseñanza de gramática en Colombia: resultados de un análisis de cuadernos escolaresFormación de maestros y maestras: rostros del pasado que permanecen y reconfiguran la profesión docente índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud

versión impresa ISSN 1692-715Xversión On-line ISSN 2027-7679

Resumen

GHISO, Alfredo Manuel  y  OSPINA OTAVO, Viviana Yanet. Naturalization of intimidation among students: A social construction. Rev.latinoam.cienc.soc.niñez juv [online]. 2010, vol.8, n.1, pp.535-556. ISSN 1692-715X.

This article is a reflection on the results of the qualitative research Project "Bullying: a construction of social aspects in schools, pedagogical responses - case study -" carried out in three schools located in Medellín and La Estrella, Colombia. In this text, there is a description of the research methodology used in this project, with an important application of innovative interactive techniques. The results of the research process is based on the characterization of intimidation, abuse and maltreatment in students done with students boys and girls, and what they expressed focusing on bringing out the configuration and dynamics of naturalization of this phenomenon. The closing section presents the conclusions which sketch a pedagogical proposal to bring about a denaturalization and alert in order to stop the phenomenon of getting used to intimidation and abuse, in schools.

Palabras clave : bullying; schools; intimidation; naturalization of aggression.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons