SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.14 número2Concepciones de infancia en una escuela con altos índices de violencia escolar de estudiantes a profesoresViolencia sexual, niñez y pueblos indígenas: Resignificación intercultural de las políticas de protección en el contexto de los niños indígenas índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud

versión impresa ISSN 1692-715X

Resumen

HERNANDEZ-ROSETE, Daniel  y  MAYA, Olivia. Language discrimination and indigenous school counterculture in Mexico City. Rev.latinoam.cienc.soc.niñez juv [online]. 2016, vol.14, n.2, pp.1161-1176. ISSN 1692-715X.  https://doi.org/10.11600/1692715x.14219060815.

The school linguistic discrimination is a form of racism whose countercultural resistance is poorly documented. In this paper we analyze the beliefs that favor indigenous bilingual school discrimination migrants and describe some of the answers as there are also mechanisms of school counterculture. We conducted a phenomenological research constructivist social, whose field work was conducted in two schools in the neighborhood of La Merced is located in Mexico City. We found that poverty, migrant status and child labor persist as stigma in school life. However, trouble speaking Spanish is probably the cause of more severe school violence because it is naturalized through nicknames and teasing, but paradoxically generates a model of bilingualism counter strengthens linguistic identities in a playful way.

Palabras clave : Discrimination; counter culture; basic education; indgenous; Mexico; commuting.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons