SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.14 número2Factores de riesgo y protección de las trayectorias académicas: Voces y miradas del alumnado inmigrante en el contexto del área metropolitana de Barcelona, EspañaItinerarios de éxito y rupturas en la educación de segunda oportunidad índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud

versión impresa ISSN 1692-715X

Resumen

SALDARRIAGA-VELEZ, Jaime Alberto. Critical schools: Between political socialization and subjectivization processes. Rev.latinoam.cienc.soc.niñez juv [online]. 2016, vol.14, n.2, pp.1389-1404. ISSN 1692-715X.  https://doi.org/10.11600/1692715x.14234140715.

This article presents the qualitative research conducted in four educational institutions in Medellin, Colombia. Its aim is to examine the educational practices of political socialization based on critical pedagogies (Critical Schools). These practices generate the formation of subjectivities in young people, here called subjectivization processes. The study aims to understand the possibilities and the limits of these processes in promoting encounters of the subjects with themselves and with others, creating alternative paths (lignes de fuite) within the modern school model. These formative experiences are configured through transactions between elements from critical, liberal or pastoral models of teaching. The research uses a method of structural content analysis (Hiernaux) along with texts by classic thinkers from critical pedagogies (Freire, Giroux) and testimonies from educators and other documentary sources.

Palabras clave : Socialization; formation; alternative education; moral education; school; political education; subjectivity.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons