SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.13 número15La formación dual en Colombia. El caso de la Fundación Universitaria de la Cámara de Comercio de Bogotá Uniempresarial: los desafíos actuales en la percepción de egresados y empresariosConstruyendo tejido social desde la Escuela Nueva en Colombia. Un estudio de caso índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Revista Científica General José María Córdova

versión impresa ISSN 1900-6586

Resumen

ORTIZ OCANA, Alexander; SANCHEZ BUITRAGO, Jorge Oswaldo  y  SANCHEZ FONTALVO, Iván Manuel. The Pedagogical Models from a Psychological and Spiritual Dimension. Rev. Cient. Gen. José María Córdova [online]. 2015, vol.13, n.15, pp.183-194. ISSN 1900-6586.

In this article the pedagogical models analyzed from a psychological dimension, making a brief description of the pedagogical model behavior (Skinner), the constructivist teaching model (Piaget) and historical-sociocultural (Vygotsky) theory as a pedagogical model. However, there are several proposed teaching holistic and ecological derived from new epistemologies. In this sense we conclude that from the model bio-pedagogical Maturana proposed a biology of love as ontological and epistemological basis of the pedagogy of love, which provides holistic alternatives, systemic and configurational understand learning human, very different from the behaviorist, constructivist and historical conceptions cultural.

Palabras clave : behaviorism; biology of love; constructivism; cultural theory; human learning; pedagogical model; the pedagogy of love; theories of learning.

        · resumen en Español | Francés | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )