SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número58Tras los rastros de Macondo: archivo, memoria e historia en Musa paradisiaca de José Alejandro RestrepoAlain Badiou. El teatro y la política como subjetivaciones colectivas índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Estudios de Filosofía

versión impresa ISSN 0121-3628

Resumen

RUBIANO PINILLA, Elkin. “La guerra que no hemos visto” and the activation of speech. Estud.filos [online]. 2018, n.58, pp.65-98. ISSN 0121-3628.  https://doi.org/10.17533/udea.ef.n58a04.

Abstract. This paper offers an analysis of the artwork “La guerra que no hemos visto. Un proyecto de memoria histórica” (the war we have not seen. A project on historical memory”) by the artist Juan Manuel Echavarría. The paper shows how the meaning of the artwork is constructed in the context of two different experiences with transitional justice in Colombia: La ley de Justicia y Paz (2005) (peace and justice law) and Acuerdo final para la terminación del conflicto y la construcción de una paz estable y duradera (2016). (Final settlement for the termination of conflict and building of a lasting and stable peace). “La guerra que no hemos visto” functions as a dispositive to activate conversations in which the necessary conditions to hear the voices of anonymous combatants that are silenced (their lives are threatened) are built. Simultaneously this project is contrasted with other similar initiatives on which, instead of prompting dialogue, a simulacrum is built.

Palabras clave : Violence in Colombia; historical memory; transitional justice; artistic dispositive; testimony.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )