SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número24Efecto del acoso escolar en el desempeño lector en ColombiaUso de la plataforma educativa Moodle en los procesos de capacitación de maestros de Educación Indígena en Jalisco, México índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Zona Próxima

versión On-line ISSN 2145-9444

Resumen

PRETELT M, Katia E. Cultural identity in bilingual schools. Zona prox. [online]. 2016, n.24, pp.13-27. ISSN 2145-9444.  https://doi.org/10.14482/zp.24.8728.

Abstract The present research study sought to analyze if the daily and systematic teaching of a foreign culture within the context of a bilingual school in Barranquilla constituted a risk factor for mainstream cultural identity. Research objectives aimed at determining to what degree learners used foreign cultural markers and at characterizing how school community perceived status of foreign culture. Primary data collected came from a group of fifth grade students. The research study used a qualitative approach with an ethnographic case study design. Concepts explored in theoretical framework are culture, language, identity, and intercultural competences. Research results indicate that learners have not adopted a foreign cultural identity and that mainstream culture prevails in school ground. It is inferred based on results that the teaching of a foreign culture does not necessarily compromise mainstream cultural identity. However, further research is necessary to specify which factors safeguarded community’s cultural identity from foreign one.

Palabras clave : cultura; identidad; competencias interculturales.

        · resumen en Español     · texto en Inglés     · Inglés ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons