SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.41 número96EL AMADO DEL CÁNTICO ESPIRITUAL, DE SAN JUAN DE LA CRUZ. UNA FENOMENOLOGÍA HERMENÉUTICA DE LA ÁGAPE COMO ESENCIA DEL ESPOSO CRISTOEL VACÍO EXISTENCIAL Y LA PÉRDIDA DEL SENTIDO DE VIDA EN EL SUJETO POSMODERNO: RETOS PARA EL CRISTIANISMO DEL SIGLO XXI índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Cuestiones Teológicas

versión impresa ISSN 0120-131X

Resumen

N. S. TEIXEIRA LOPES, Jorge Filipe. The School of Chartres and Quadrivium's Tradition. Cuest. teol. [online]. 2014, vol.41, n.96, pp.403-424. ISSN 0120-131X.

The school of Chartres was a relevant center of knowledge in the 12th century. Chartrian thought became renowned due to its scientific scope which aimed for the study of the laws of nature based on the scientiae rerum, i.e., the quadrivium. Through mathematical sciences and by making use of abstraction, men could intellectualize the phenomena they saw in nature and interpret the laws they observed in the universe. Following a historical and hermeneutical approach, the paper aims to list the main sources of such a neoplatonic thought, which range from Latin neoplatonic authors to Carolingian renaissance masters, in order to understand how, through these four sciences of things (scientiae res), Chartres became one of the most important centers for the study of the liberal arts and a forefather of modern nature sciences.

Palabras clave : School of Chartres; Mathematics; Quadrivium; Science; Middle Ages.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Portugués     · Portugués ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons