SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.42 número3Eficacia y seguridad del bloqueo del nervio safeno guiado por ultrasonido en pacientes con dolor crónico de rodillaCaracterización clínica y epidemiológica del síndrome de dificultad respiratoria aguda en pacientes adultos con fractura diafisaria de fémur índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Colombian Journal of Anestesiology

versión impresa ISSN 0120-3347

Resumen

URIBE-VALENCIA, Hellen Carolina; ARENAS CORREA, Iván Darío  y  ACOSTA REYES, Jorge Luis. Evaluación del tubo laringofaríngeo supraglótico como un dispositivo útil para intubación endotraqueal a ciegas, en personal no experimentado, utilizando maniquíes. Rev. colomb. anestesiol. [online]. 2014, vol.42, n.3, pp.172-175. ISSN 0120-3347.  https://doi.org/10.1016/j.rca.2014.03.007.

Introduction: One of the key objectives in the pre-hospital environment is to control and secure the airway. Supraglottic airway laryngopharyngeal tube (SALT) is a basic device designed to ventilate and guide the blind introduction of the endotracheal tube. It has not yet been approved in our environment. Objective: To determine the blind intubation success rate of non-trained personnel. Results: A descriptive trial with 90 participants in a simulated environment with dummies. In 96.7% of the cases, the intubation procedure with the device was perceived as easy. In all, 90% had a successful intubation in the first attempt in 16 s, which is a shorter time period as compared to intubation with other devices. Conclusion: SALT could be an effective airway management device for non-trained individuals.

Palabras clave : Endotracheal intubation; Pre-hospital care; Emergency medical services; Dummies; Simulation.

        · resumen en Español     · texto en Español | Inglés     · Español ( pdf ) | Inglés ( pdf )