SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.27 número1LOS PATRONES DE PARTICIPACIÓN EN CLASE COMO ESTILOS DE ENSEÑANZA. COMPARACIÓN DE SEIS CLASES DE CIENCIAS NATURALESLA TRADUCCIÓN DE LA CORTESÍA NEGATIVA EN LA NOVELA CIEN AÑOS DE SOLEDAD DE GARCÍA MÁRQUEZ índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Forma y Función

versión impresa ISSN 0120-338X

Resumen

DE BUSTOS GUADANO, Eduardo. LITERATURE AND COGNITION IN THE CONTEXT OF THE NEW HUMANITIES: THE ROLE OF THE COGNITIVE THEORY OF METAPHOR. Forma funcion, Santaf, de Bogot, D.C. [online]. 2014, vol.27, n.1, pp.89-107. ISSN 0120-338X.  https://doi.org/10.15446/fyf.v27n1.46946.

The restructuring of the study of literature in the context of the new humanities features two aspects: 1) the integration of elements of the sciences, particularly the cognitive sciences, which provide literary analysis with depth and intellectual rigor, and 2) the interest of those analyses in making evident the way in which they contribute to knowledge of the human mind. This article contributes to the project by outlining two possible paths. First, it highlights the points at which literary theory could integrate the achievements of cognitive sciences, especially those regarding the contemporary theory of the metaphor, to the analysis of poetry; and secondly, it develops the idea that those achievements make it possible to explain the cognitive and social function of poetry and the way it contributes to the knowledge of the human.

Palabras clave : new humanities; cognitive theory of metaphor; cognitive function of poetry.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )