SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.41 número2Nivel de estrés y estrategias de afrontamiento de los estudiantes de enfermería por el aprendizaje en línea durante la pandemia COVID-19. Un estudio de métodos mixtosAdicción a los teléfonos inteligentes y su impacto en la calidad del sueño y el rendimiento académico entre los estudiantes de enfermería. estudio transversal de base institucional en el oeste de Rajastán (India) índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Investigación y Educación en Enfermería

versión impresa ISSN 0120-5307versión On-line ISSN 2216-0280

Resumen

IRIARTE, Evelyn; CIANELLI, Rosina  y  FERNANDEZ-PINEDA, Madeline. Multilevel Self-Management in Nursing Research: An Approach to Decrease Health Disparities in Chronic Diseases. Invest. educ. enferm [online]. 2023, vol.41, n.2, e10.  Epub 24-Ago-2023. ISSN 0120-5307.  https://doi.org/10.17533/udea.iee.v41n2e10.

Objective:

To discuss multilevel self-management intervention research in nursing to decrease health disparities among people living with chronic diseases.

Content synthesis:

Multilevel interventions have become the core of nursing research in the last decade. However, a critical limitation of existing interventions targeting health disparities among those living with chronic diseases is the tendency to address single or individual-level factors solely.

Conclusions:

Nursing research is creating knowledge that may be translated into clinical practice and promoting evidence-based and innovative self-management practices to decrease health disparities and promote health equity among people living with chronic diseases.

Palabras clave : chronic disease; self-care; health status disparities; healthcare disparities; nursing research.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Inglés     · Inglés ( pdf )