SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.36 número72LOS PROCESOS DE MOSCÚ: MENTIRA Y PROPAGANDA. EL CASO TROTSKY DESDE LA PERSPECTIVA DE LA COMISIÓN DEWEYEL CONCEPTO DE PUDOR EN KIERKEGAARD: ANÁLISIS DE LA DETERMINACIÓN SEXUAL EN EL CONCEPTO DE ANGUSTIA índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Universitas Philosophica

versión impresa ISSN 0120-5323

Resumen

GONZALEZ-MONTERO, Sebastián Alejandro  y  BULA, Germán. PARANOIA: PUBLIC EMOTIONS AND UNIVERSITY. Univ. philos. [online]. 2019, vol.36, n.72, pp.221-249. ISSN 0120-5323.  https://doi.org/10.11144/javeriana.uph36-72.pepu.

This paper addresses the recent challenges faced by universities in teaching, research and outreach. A hermeneutical standpoint is proposed to perform a political analysis of emotions with the aim of revealing how pathological behaviors emerge in academic communities dealing with extreme social pressures. The discussion is developed in two parts: first, the concept of paranoia is characterized; second, appealing to the concept of psychological potentials, the institutional conditions in which paranoia emerges are discussed. The main conclusion of the article is that in conditions of competition and hierarchy, human beings experience negative emotions and a diminished potential for capabilities development.

Palabras clave : social psychology; higher education; emotions; paranoia.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )