SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número35Principios etnoecológicos para una educación ambiental para la justicia social en clave de emociones desde el buen vivir. Estudio hermenéutico en Meta, ColombiaEmergencia y urgencia de las políticas de género universitarias en Colombia índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Prospectiva

versión impresa ISSN 0122-1213versión On-line ISSN 2389-993X

Resumen

MUNOZ-ZAPATA, Doris Elena; ESTRADA-JARAMILLO, Lina Marcela  y  OSORIO-FRANCO, Johanna Marcela. Problematization of gender roles and beauty stereotypes through Instagram accounts during the pandemic in Colombia. Prospectiva [online]. 2023, n.35, e20412353.  Epub 21-Dic-2022. ISSN 0122-1213.  https://doi.org/10.25100/prts.v0i35.12353.

This paper presents qualitative research using discourse analysis and digital ethnography of content published on the Instagram accounts @lainsumisa and @feministasenconstrucción, during the first year of the pandemic in Colombia (between March 2020 and March 2021). These accounts are committed to the gender perspective and respect for women's rights. The research highlights that digital social networks enable the propagation of beauty stereotypes and gender roles and facilitate the emergence of groups, communities, and support networks of women fighting for gender equality and their rights. It's concluded that in physical and digital social scenarios there are different positions, ideas, and opinions, and the need to educate women on the path of love for themselves. The importance of this work lies in the contribution of alternative, supportive and hopeful views regarding the current roles.

Palabras clave : Woman; Sexual Stereotype; Gender; Pandemic; Social Networks; Instagram.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )