SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.18 número27Formación de docentes en Guinea Ecuatorial. Historias de vida de maestras en prospectiva al 2020La Etnoeducación en comunidades rurales: Caso Escuela San José de Uré, Córdoba, Colombia índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Revista Historia de la Educación Latinoamericana

versión impresa ISSN 0122-7238

Resumen

LIMA JARDILINO, José Rubens  y  DINIZ, Margareth. Training afrodescendant women teachers. Condition and teaching profession in the "inconfidentes"region. Rev.hist.educ.latinoam. [online]. 2016, vol.18, n.27, pp.95-114. ISSN 0122-7238.  https://doi.org/10.19053/01227238.5510.

This article presents reflections on the trajectories of Afrodescendant women teachers in the "Inconfidentes" region in the state of Minas Gerais in southeastern Brazil. The research was conducted by means of narratives and life histories of rural teachers through the research method: conversation analysis. Categories of gender and race were used and as a frame of reference we had into account the construction of the various identities that help teachers to develop their careers. The results have shown that research subjects, women teachers of basic education in the region, have some difficulty in integrating the identities of race and gender into their educational and social practices.

Palabras clave : Teachers training; narratives / conversations; condition and teaching profession.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Portugués     · Portugués ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons