SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número44SPELa escuela es territorio. Cartografía social de experiencias pedagógicas en instituciones educativas de Medellín y Bello, ColombiaUn territorio que le habla a la escuela. La experiencia de la Expedición Educativa en Neiva índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Territorios

versión impresa ISSN 0123-8418versión On-line ISSN 2215-7484

Resumen

CARRION, Andrea; ARAUZ, Elizabeth  y  GONZALEZ, Daniela. Gender Perspective in Urban and Socio-Environmental Studies: A Comparative Analysis of Graduate Programs at FLACSO Ecuador. Territ. [online]. 2021, n.44spe, pp.93-114.  Epub 30-Jun-2022. ISSN 0123-8418.  https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/territorios/a.9092.

Mainstreaming gender is a relevant analytical and pedagogical tool for urban and socio-environmental studies. This paper describes the regulations, the advances, and the intensity in integrating the gender perspective in three graduate programs of FLACSO Ecuador. The research is based on the meso and micro curricular levels, including an analysis of the academic projects, the syllables, and the research outputs of the latest academic cohorts. The results demonstrate four levels for mainstreaming gender: formal, curricular, substantive, and from below. The theoretical, methodological, and pedagogical asymmetries among these programs provide clues to design teaching strategies for the problematization, investigation, and construction of inclusive territories.

Palabras clave : Gender; higher education; urban studies; socio-environmental studies.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )