SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.21 número4Contribuciones de las revisiones sistemáticas y los metaanálisis en la educación, la investigación y la práctica de la EnfermeríaRevisiones sistemáticas para el fortalecimiento de la práctica de enfermería basada en evidencias índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Aquichan

versión impresa ISSN 1657-5997versión On-line ISSN 2027-5374

Resumen

FAWCETT, Jacqueline. Empirical Indicators: Conceptual and Theoretical Origins. Aquichan [online]. 2021, vol.21, n.4, e2144.  Epub 03-Dic-2021. ISSN 1657-5997.  https://doi.org/10.5294/aqui.2021.21.4.4.

This paper discusses the connections between nursing conceptual model concepts, middle-range theory, and situation-specific theory concepts, as well as between the theory concepts and how they are measured, that is, empirical indicators. Three types of empirical indicators are described-instruments, assessment tools, and interventions-and an example of each type is given. The paper's central thesis is that a conceptual model concept is -or should be- the starting point for selecting or constructing an empirical indicator.

Palabras clave : Models; theoretical; nursing theories; data collection; surveys and questionnaires.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Inglés     · Inglés ( pdf )