SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.16 número2Juventud brasileña en el orden del día: analizando las conferencias y el estatuto de la juventudCriterios para el análisis y evaluación de casos en la educación moral índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud

versión impresa ISSN 1692-715X

Resumen

BELTRAN-VELIZ, Juan  y  OSSES-BUSTINGORRY, Sonia. Didactic transposition of Mapuche cultural knowledge in schools located in intercultural contexts. Rev.latinoam.cienc.soc.niñez juv [online]. 2018, vol.16, n.2, pp.669-684. ISSN 1692-715X.  https://doi.org/10.11600/1692715x.16202.

The present review of the topic is of a descriptive nature, which seeks to discuss the didactic transposition of Mapuche cultural knowledge carried out by teachers in intercultural contexts. To carry out the theoretical review, the sources and databases used were WOS, Thomson Reuters, SciELO, Scopus, Eric, Redalyc, Dianlet, Doaj and OEI, in addition to specialized books on the subject. The review shows that teachers require pedagogical knowledge to break with the hegemony of Western cultural education. Therefore, it is necessary to use contextualized didactic transposition processes to mobilize the teaching of Western scientific knowledge and Mapuche cultural knowledge. This, in order to favor the continuous improvement of the teaching-learning processes and the social coexistence of Mapuche and non-Mapuche students in intercultural contexts.

Palabras clave : Intercultural education; teaching process; indigenous knowledge (Unesco Social Science Thesaurus).

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )