SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.18 número35Institucionalización del aprendizaje servicio en la Facultad de Ciencias Empresariales de la Universidad del Bío-Bío: vinculando la educación superior y la comunidad localEl estudiantado colombiano y la apuesta por el cogobierno y la autonomía universitaria (1971-1972): análisis retrospectivo con base en el Manifiesto de Córdoba índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Hallazgos

versión impresa ISSN 1794-3841versión On-line ISSN 2422-409X

Resumen

GARCIA JARA, O. P., FRAY RODRIGO  y  PINEDA, ÉDGAR. Education from Thomas Aquinas’ perspective in the context of cyberculture. Hallazgos [online]. 2021, vol.18, n.35, pp.319-340.  Epub 01-Ene-2021. ISSN 1794-3841.  https://doi.org/10.15332/2422409x.5497.

This article offers a reflection on education in the 21st century, from the perspective of Thomas Aquinas. Thus, it promotes an updating of the decisive issues of pedagogical practice from a realistic, human and ethical perspective, based on Thomas Aquinas’ educational and pedagogical ideology, in the context of cyberculture. To this end, the anthropological, epistemological and axiological implications of Thomas Aquinas’ thought are presented, with the purpose of applying them to educational practice based on pedagogical realism. With this objective, we have chosen to make a qualitative design of hermeneutic nature, in which the texts of Saint Thomas are triangulated with the classic texts of cyberculture and cybercultural convergence. Based on this, some lines of action are proposed to stimulate the reflection of the curricular design, according to the concepts of person, truth and virtue, distinctive of Saint Thomas, widely emerging in the so-called digital society.

Palabras clave : Education; Pedagogical realism; Thomas Aquinas; Virtues.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )