SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.15 número29Lagar II, de Gabriela Mistral: historia de sus manuscritos y versiones del poema “Convite a la danza”El papel del Patronato de Misiones Pedagógicas como divulgador de la cultura musical en la España de la II República índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Co-herencia

versión impresa ISSN 1794-5887

Resumen

GOMEZ-DE-TEJADA, Jesús. Mario Conde’s family album: transnationalism and memory in Las cuatro estaciones by Leonardo Padura. Co-herencia [online]. 2018, vol.15, n.29, pp.311-332. ISSN 1794-5887.  https://doi.org/10.17230/co-herencia.15.29.12.

The neo-detective narrative by Cuban author Leonardo Padura Fuentes dilutes genre boundaries by focusing on the social element rather than on the detective process. The crimes investigated by police lieutenant Mario Conde in the tetralogy Las cuatro estaciones (the four seasons) recreate the 1989 Cuba. Through both the transnational migration approach and the characteristic methodology of the field of memory in his work with photographs, this paper analyzes the family album of the protagonist as a literary device linked to nostalgia. By using this resource, Padura intensifies the representation of the peculiar Cuban transnationalism, a paramount feature of its reality, mainly since the Special Period which started in the early 90s.

Palabras clave : Leonardo Padura’s neo-detective; memory and family album; transnationalism.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )