SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número30Más acá de la negritud: negrismo y negredumbre como categorías de reconocimiento en la primera mitad del siglo XX latinoamericanoLa audaz intelectualidad afro de Teófilo Potes índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


CS

versión impresa ISSN 2011-0324

Resumen

RESTREPO, Darío Henao. African Imprints: Negritude in the Colombian Novel. CS [online]. 2020, n.30, pp.73-95. ISSN 2011-0324.  https://doi.org/10.18046/recs.i30.3844.

This paper aims to analyze Colombian novels that configure an important tradition within the canon of literature and in which the presence of the children of the African diaspora stands out: María (1867) by Jorge Isaacs, La marquesa de Yolombó (1926) by Tomás Carrasquilla, Las estrellas son negras (1949) by Arnoldo Palacios, Changó, el gran putas (1983) by Manuel Zapata Olivella, Laceibadelamemoria (2007) by Roberto Burgos Cantor and La hoguera lame mi piel con cariño de perro (2015) by Adelaida Fernández. From a comparative perspective, the relationships between these novels will be shown to appreciate the genesis of that representation, which was brought to its maximum poetic expression by Manuel Zapata Olivella in Changó, el gran putas, a fresco ambitious historical mythical of the African diaspora, built from an afro centered vision, pioneer in Latin America which anticipated to the post colonial theories.

Palabras clave : Afro Colombian Novel; Fictional Representation Codes; Literary Canon; AfroColombian Narrators; Changó; el gran putas; African Diaspora.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )