SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.10 número2La gastronomía tradicional como atractivo turístico de la ciudad de Puebla, MéxicoLaboratorio de innovación social: hibridación creativa entre las necesidades sociales y las experiencias significativas de los estudiantes de administración de empresas índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación

versión impresa ISSN 2027-8306versión On-line ISSN 2389-9417

Resumen

GIL-LEON, José Mauricio; CASAS-HERRERA, Julián Augusto  y  LEMUS-VERGARA, Andrea Yaelt. Is university education profitable in Colombia?: an estimation. Revista Investig. Desarro. Innov. [online]. 2020, vol.10, n.2, pp.249-265.  Epub 19-Ene-2021. ISSN 2027-8306.  https://doi.org/10.19053/20278306.v10.n2.2020.10723.

This paper aims to estimate the returns of the university education of the population employed in Colombia, differentiating by departments and educational level, with data from the Gran Encuesta Integrada de Hogares de 2015, through the Mincer equation, including the sheepskins effect which allows to capture the different rewards granted to obtain a university diploma. Moreover, a cost benefit analysis was calculated to determine the profitability of a university career in Colombia. The results indicate that there is a low percentage of employees with a university degree, although in Colombia it is profitable to carry out a career since if the person enter the labor market, with a higher education degree, this one will have an average profitability of 11.2% for men and 9.1% for women.

Palabras clave : cost-benefit analysis; university education returns; human capital; labor market; Mincer equation.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )