SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número32Aproximación a la educación basada en los derechos humanos y a la educación para la paz en la educación superior. Actividades prácticas para la enseñanza de la lengua inglesaPraxis investigativa descolonizadora. Hacia otras maneras de razonar y emocionar índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Zona Próxima

versión On-line ISSN 2145-9444

Resumen

RODAS-GARCIA, ILENE. Literacy for democracy. Zona prox. [online]. 2020, n.32, pp.71-80.  Epub 20-Mayo-2021. ISSN 2145-9444.  https://doi.org/10.14482/zp.32.370.115.

The article is part of the philosophical discussion about the mechanisms of understanding and solving social problems, framed in the processes of teaching and learning written language. It is interesting to review, in the first instance, the concept of literacy, as a starting point that transcends phonographic correspondence; later it reflects on the idea of democracy, as one of the points in the educational agenda, whose meaning goes beyond the general idea of popular election; finally, the article determines the leap that literacy must undertake in order to really reach the goal of transcending school practices, towards the possibility of forming a critical and participatory consciousness that achieves accurate actions for social transformation.

Palabras clave : communicative action; literacy; democracy; reading and writing didactic; participation.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )