SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.14 número3Habilidades relacionadas con la comprensión lectora en lectores iniciales que crecen en contextos de pobrezaPropiedades psicométricas de la Escala de Dependencia Específica del Cónyuge para Mujeres (EDEC-M) índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


CES Psicología

versión On-line ISSN 2011-3080

Resumen

CALDERON-DELGADO, Liliana et al. Contributions from functional neuroimaging studies to the comprehension of traumatic child experiences: preliminary findings. CES Psicol [online]. 2021, vol.14, n.3, pp.19-33.  Epub 07-Abr-2022. ISSN 2011-3080.  https://doi.org/10.21615/cesp.5437.

This study aimed to describe the cerebral activation patterns using fMRI (Functional Magnetic Resonance Imaging) technology in a sample of 15 children with Posttraumatic Stress Disorder (PTSD) and 7 with no PTSD. The study used a Quasi-experimental methodology where two experimental tasks were applied: an emotional face task and a version of an emotional Stroop task. The results point out differences in the group of PTSD on the processing of negative stimuli and changes in their frontal lobe activation. These preliminary results suggest that early traumatic experiences affect typical brain development patterns. And explicit and implicit variables involved in the traumatic experiences are discussed as a part of any intervention process.

Palabras clave : posttraumatic stress disorder; PTSD; neuropsychology; functional magnetic resonance imaging; fMRI; child trauma.

        · resumen en Español     · texto en Inglés     · Inglés ( pdf )