SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número67La(s) Cultura(s) Popular(es)- Los términos de un debate histórico-conceptualKATA NOMON1 Carta a René Devisch índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Universitas Humanística

versión impresa ISSN 0120-4807

Resumen

MC CALLISTER, Rick. Dialectic and Counterpoint in Alejo Carpentier's Concierto barroco. univ.humanist. [online]. 2009, n.67, pp.247-256. ISSN 0120-4807.

Concerto Barroco, like many of Alejo Carpentier's novels, is a historic testimony presented in the form of a spiral. The principle characters, Filomeno and the Master, appear in a musical progression from the pre-classical Baroque age to the beginning of the seventies. Filomeno's practical and popular wisdom and the Master's confused identity produce an obvious resemblance to don Quixote and Sancho Panza. Although both witness the same events, their interpretations are completely different and colored by their social origins. In both novels, while the gaze of the noble protagonist is centered on the Medieval past, his companion from the popular class shows him the right way, enabling him to find himself.

Palabras clave : Alejo Carpentier; Concerto Barroco; counterpoint; dialectic; music.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons