SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número73La identidad latinoamericana: proceso contradictorio de su construcción-deconstrucción-reconfiguración dentro de contextos globalesEntre la minoridad y la ciudadanía. Sensibilidades legales sobre la normatividad de protección de la niñez y la adolescencia en Colombia: Legal Sensitivities Around the Regulations for Children and Adolescent Protection in Colombia índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Universitas Humanística

versión impresa ISSN 0120-4807

Resumen

CERON, Patricia. The Population in Textbooks of American Geography. univ.humanist. [online]. 2012, n.73, pp.59-84. ISSN 0120-4807.

In order to examine the social representation of the American population, we explored the discourse expressed in five textbooks of American geography that were published in Colombia between 1970 and 1990. We used tools proposed by Van Dijk (2008) and Wodak (2003) to study the ideological identity discourse of social groups, by tracking the positive portrayal of "us" and the negative representation of the "others". We found that the people of America are represented through the idea of race, a classification scheme that places the white category on the upper level as opposed to Indian and black, and through the ideology of development, which fosters a semantic polarization between Latin America and Anglo America.

Palabras clave : textbooks; America; representation of the population.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )