SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número32Impacto de los materiales del programa de inglés en una universidad pública de ColombiaEl rol de la reflexión en la práctica pedagógica: percepciones de docentes de idiomas en formación índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Cuadernos de Lingüística Hispánica

versión impresa ISSN 0121-053Xversión On-line ISSN 2346-1829

Resumen

FAJARDO-CASTANEDA, ALBERTO  y  MIRANDA-M., IVÁN RICARDO. In-Service Language Teachers’ Perceptions on the National Bilingualism Program Implementation: A Case Study. Cuad. linguist. hisp. [online]. 2018, n.32, pp.195-215. ISSN 0121-053X.

This paper reports on the insights of a case study carried out between 2012 and 2013 within the Municipality of Sogamoso, Boyacá state, Colombia. The study mainly sought the perceptions of in-service language teachers regarding the establishment of a national bilingual model in their local educational system. Furthermore, the project intended to contrast the policy adopted by the Ministry of Education of Colombia with what the language teachers think the implementation of the National Bilingualism Program should be. Under the principles of qualitative research, and by using a questionnaire and a group interview as data-collecting instruments, findings reveal a conspicuous tension between what it is proposed by the government and what is recognized by the participants of the study. As a consequence of the study, teachers’ perceptions help delineate a proposal which consider current policy constraints and challenges and actions to be taken to establish a more participatory bilingualism model within their context.

Palabras clave : linguistic policy; Teacher’s perception; National Bilingualism Program.

        · resumen en Español | Francés | Portugués     · texto en Inglés     · Inglés ( pdf )