SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número31Esplendor e decadência cultivo da cana no Caribe. O olhar da National GeographicHaití: el viaje en prosa de Truman Capote índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

  • Em processo de indexaçãoCitado por Google
  • Não possue artigos similaresSimilares em SciELO
  • Em processo de indexaçãoSimilares em Google

Compartilhar


Memorias: Revista Digital de Historia y Arqueología desde el Caribe

versão On-line ISSN 1794-8886

Resumo

DE LEON OLIVARES, Isabel. Divine horsemen by Maya Deren: an avant-garde interpretation of haitian vodou. memorias [online]. 2017, n.31, pp.98-121. ISSN 1794-8886.  https://doi.org/10.14482/memor.31.9918.

Abstract Maya Deren (1917-1961) was a filmmaker of the mid-twentieth century came to be considered the "mother" of experimental and avant-garde cinema of the United States, thanks to films likeMeshes ofthe Afternoon (1943), At Land (1944), Ritual in Transfigured Time (1946). Between 1947 and 1954, this artist made four trips to Haiti that allowed her to enter the knowledge of the voodoo religion, resulting in different works. First, a book about the Haitian religion entitled Divine Horsemen: The Living Gods of Haiti, published in 1953, and, secondly, a film material almost 9 hours, while Deren never released in life, left to light in 1981 like documentary. This paper examines some of the representations and interpretations about voodoo built by this pioneering film-maker.

Palavras-chave : Maya Deren; Haiti; Voodoo; American cinema; imagery; representations.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Espanhol     · Espanhol ( pdf )

 

Creative Commons License Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons